وبلاگ مامانیوبلاگ مامانی، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 2 روز سن داره

✿♥✿آنچه تازه مادران بايد بدانند✿♥✿

راهنماي خريد لباس نوزاد براي پدران‌و مادران جوان

1390/12/4 18:43
نویسنده : مامانی
39,412 بازدید
اشتراک گذاری
 
خريد لباس براي نوزادان همانقدر كه لذت‌بخش است به توجه و دانستن خيلي از نكات احتياج دارد. ما ليستي از بايدها و نبايدها را در اختيارتان مي‌گذاريم
 
برترین مجله اینترنتی ایران


 برترین ها: يكي از شيرين‌ترين كارهايي كه پدر و مادرها قبل از به دنيا آمدن نوزادشان انجام مي‌دهند خريد كردن براي اوست. چهره اين پدرومادرها زماني كه لباس‌هاي كوچولو را در دست مي‌گيرند و به هم نشان مي‌دهند، واقعا ديدني است. مدل‌هاي متنوع، رنگ‌هاي شاد و از همه مهم‌تر كوچك بودن اين لباس‌ها نه فقط پدر و مادرها بلكه هركسي از هر سني را سر ذوق مي‌آورد. اگر در انتظار فرزندي هستيد يا در آينده نزديك قصد بچه‌دار‌شدن داريد، حتما دل‌تان مي‌خواهد اطلاعاتي راجع به خريد لباس نوزادي داشته باشيد تا وقت خريدكردن به كارتان بيايد. در اين صفحات نكات جالب و مفيدي را راجع به اين لباس‌ها خواهيد خواند.



   چه چيزهايي بخريم؟

قبل از به دنيا آمدنش به فكرش باشيد. ممكن است يك وقت اشتياقش براي به دنيا آمدن خيلي زياد باشد و زودتر از موعد به دنيا بيايد! نگذاريد او غافلگيرتان كند. شما او را غافلگير كنيد، با تمام لباس‌هايي كه مورد نيازش است به استقبالش برويد. اين ليست را بنويسيد و به همراه داشته باشيد تا در موقع خريد كمك‌تان كند.



   لباس‌هايي كه راحتند

يكي از كارهايي كه بعد از به دنيا آمدن نوزادتان بايد تا مدت‌ها انجام بدهيد، عوض كردن اوست! عوض‌كردن پوشك و ساير لباس‌هاي نوزادان نيازمند اين است كه لباسي مناسب را براي او انتخاب كرده باشيد. لباس‌هايي كه از روي پوشك باز و بسته مي‌شوند انتخاب‌هاي بسيار هوشمندانه‌اي براي كوچولوهاي دوست‌داشتني هستند.



   توجه به فصل تولد

موقع خريد لباس نوزاد، به اين نكته توجه داشته باشيد كه او در چه فصلي به دنيا خواهد آمد، نه اين‌كه اكنون در چه فصلي هستيد. اگر فرزندتان در زمستان به دنيا بيايد اما شما يك لباس نازك را برايش خريده باشيد به اين اميد كه تابستان بعدش آن را مي‌پوشد پول‌تان را دور ريخته‌ايد. چون نوزادان با سرعت شگفت‌انگيزي رشد مي‌كنند. سعي كنيد روي لباس‌هايي سرمايه‌گذاري كنيد كه اصطلاحا از نظر فصلي خنثي هستند، در عوض زماني كه به دنيا آمد سراغ لباس‌هايي برويد كه براي پوشش بيرونش مناسب هستند.





   بايد ايمن باشد

چه لباسي مناسب يك نوزاد است؟ پرسيدن اين سوال معمولا درست از زماني شروع مي‌شود كه جواب تست بارداري مثبت از آب در مي‌آيد. از همان موقع بايد بدانيد چه مجموعه‌اي از لباس‌ها بايد در كمد نوزادتان باشد.لباس يك نوزاد بايد 2 ويژگي اساسي را داشته باشد: 1- راحت باشد. 2- ايمن باشد.مثلا وقتي قرار است لباس و كالاهاي مربوط به نوزادتان، به‌خصوص لباس و كالاي خوابش را انتخاب كنيد، توجه داشته باشيد كه جنس پارچه‌هاي به كار رفته در آن‌ها ضد‌شعله باشد. اين كار ايمني بيشتر او را فراهم مي‌كند.



   نحوه پوشاندن لباس به نوزادان

يادتان باشد كه براي بيشتر كودكان و نوزادان 2‌چيز زياد خوشايند نيست: اول حمام كردن و دوم لباس پوشيدن. مادرها 2 دسته هستند يا آن‌هايي كه از اول شانس همراهي يك پرستار يا يكي از اعضاي خانواده را به‌عنوان كمك دست دارند و دسته دوم آن‌هايي كه دست تنها هستند. براي هر دسته لباس‌هايي را توصيه مي‌كنيم كه جلو باز هستند. موقع پوشاندن اين دسته از لباس‌ها به نوزادتان راحت‌تر خواهيد بود. لباس‌هايي كه قسمت پاييني‌شان هم به‌صورت چسبي بسته مي‌شود حسابي كمك حال‌تان خواهند بود.

اما در مورد بقيه لباس‌ها مثل زيرپوش و بلوزهاي نخي سعي كنيد دست تنها نباشيد. اگر هم تنها هستيد هيچ ايرادي ندارد، فقط سعي كنيد با صبر، حوصله، دقت و ملاحظه خيلي زياد عمليات تعويض لباس را انجام بدهيد. به هيچ‌وجه از لباس‌هايي با يقه‌هاي تنگ استفاده نكنيد چون بچه‌ها را اذيت مي‌كنند. در عين حال موقع پوشاندن‌شان با قيافه ناراحت نوزاد روبه‌رو خواهيد شد. نكته آخر اين‌كه درست است كه بدن نوزادان به‌نظر انعطاف‌پذير مي‌رسد اما به اين معني نيست كه موقع تعويض لباس مي‌توانيد آن‌ها را در هر وضعيتي كه مي‌خواهيد قرار دهيد. لباس‌هايي را انتخاب كنيد كه پوشاندن و در آوردن‌شان ساده است. اين‌طوري هم شما لذت بيشتري مي‌بريد هم فرزندتان!





   تنگ نباشد

نكته ديگر توجه به اندازه يقه، آستين‌ها و دم‌پاي شلوار انتخابي شماست. يادتان باشد كه لباس‌هاي تنگ جز اذيت‌كردن فرزند كوچولوي‌تان چيز ديگري برايش نخواهد داشت. سعي كنيد يقه و سر آستين‌ها را طوري انتخاب كنيد كه آزاد و راحت باشند. اين‌طوري موقع پوشاندن لباس به او با ديدن قيافه ناراحت و حتي گريانش مواجه نمي‌شويد. يك راه ديگر هم داريد؛ از لباس‌هايي استفاده كنيد كه قسمت يقه‌شان به‌صورت چسبي باز و بسته مي‌شود.

هشدار: قانون اصلي اين است كه لباس نوزاد نبايد دكمه يا وسايل تزئيني داشته باشد چون ممكن است نوزاد آن‌ها را بكند و خداي نكرده ببلعد! از طرف ديگر فرو رفتن اين دكمه‌ها در بدن نوزاد مي‌تواند پوست حساس و بدن نحيف او را آزرده كند. اميدواريم اصراري نداشته باشيد كه نوزادتان فقط به دليل زيباتر شدن از اين لباس‌ها استفاده كنددر غير اين صورت، بايد نهايت دقت را به كار ببريد و تمام حواس‌تان را به او متوجه كنيد. در نهايت مراقب باشيد كه اين وسايل تزئيني موقع خم‌شدن توي بدنش فرو نروند.



   از كجا بفهميم سردش است؟

 خيلي از مادرها موقع پوشاندن لباس به نوزادشان گيج مي‌شوند چون نمي‌دانند كه اكنون بايد لباس گرم به بچه بپوشانند يا لباس خنك. خنك يا گرم بودن لباس نوزاد از لباس مادر يا فردي كه مراقب اوست پيروي مي‌كند. يعني اگر شما سردتان است و به لباس بيشتري احتياج داريد نوزادتان هم سردش است و به لباس‌هاي بيشتري نياز دارد، به‌همين سادگي!





  زيرپوش

 براي كوچولوي‌تان هيچ‌چيزي به اندازه داشتن‌لباس‌هاي نخي مهم نيست. به‌خصوص زير پوش‌هاي كوچولو كه در فصل سرد مي‌تواند زير ساير لباس‌هايش پوشيده شود و در فصل‌هاي گرم به تنهايي به كار رود. در بدو تولد شما به 4 الي 7 دست زيرپوش نياز داريد تا خيال‌تان از بابت پوشاك نوزادتان راحت باشد.

نكته: زيرپوش‌ها و بلوزهايي كه جلوي‌شان باز مي‌شود از يك جهت ديگر هم مناسب هستند. موقع تميزكردن ناف و عوض‌كردن نوزادتان هيچ‌چيزي بهتر از اين لباس‌ها كارتان را آسان نمي‌كند.



 لباس‌هاي سرهم

 اين لباس‌ها علاوه بر اين‌كه موقع تعويض پوشك راحتي نوزادتان را فراهم مي‌كند يك خوبي ديگر هم دارد. متاسفانه بعضي از نوزادان دچار خفگي با پتو يا رو اندازشان مي‌شوند، چون پتو كه قرار است نقش گرمادهي به نوزاد را بازي كند روي سرشان مي‌افتد و مسير تنفس‌شان را مي‌بندد. در عوض لباس‌هاي سرهمي تا دل‌تان بخواهد بچه‌ها را گرم ‌‌كرده و از نفوذ سرما حفظ‌شان مي‌كنند بدون اين‌كه نياز باشد پتوهاي خطرناك را روي سرشان بيندازيد. از طرف ديگر مثل يك جوراب شلواري پايين‌شان بسته است و بدن فرزند دلبندتان را گرم نگه مي‌دارد. يادتان باشد كه نبايد يك لحظه هم از كوچولوي‌تان غافل بمانيد. از انداختن روانداز، پارچه و پتو روي او، هر چند سبك و كوچك خودداري كنيد.





كلاه

فرقي نمي‌كند فرزندتان زمستان به دنيا بيايد يا تابستان. در هر دوي اين فصل‌ها او به كلاه نياز دارد. جالب است بدانيد كه بيشتر حرارت بدن نوزادان از طريق سرشان از دست مي‌رود. براي همين در فصول سرد سال سراغ كلاه‌هايي ضخيم برويد. در فصل‌هاي گرم سال هم حتما برايش كلاه تهيه كنيد چون موهاي سرش آنقدر نازك و كم است كه آفتاب ممكن است پوست سرش را بسوزاند. برايش كلاهي لبه‌دار بخريد تا پوستش را از نور آفتاب در امان نگه داريد. هر دوي كلاه‌ها بايد روي گوش‌هايش را هم بپوشاند.

گذشته از همه اين موارد نوزادان قبل از تولد محيطي گرم را در رحم مادر تجربه كرده‌اند اما بعد از تولد دماي محيط‌شان كاملا متفاوت مي‌شود. جالب است بدانيد كه آن‌ها توانايي تطبيق‌دادن دماي بدن شان با دماي محيط را در حدود 6ماهگي به دست مي‌آورند. استفاده از كلاه در بدو تولد باعث مي‌شود آن‌ها همان احساس امنيتي را تجربه كنند كه در رحم مادر تجربه كرده بودند. قبل از تولد نوزادتان راجع به چگونگي و مدت زماني كه نوزادان بايد از كلاه استفاده كنند از پزشك‌تان سوال كنيد.





 پيش بند

بچه‌ها به تف كردن، برگرداندن غذا و دركل كثيف‌كاري روي لباس‌هاي‌شان علاقه ويژه‌اي دارند. انگار به لباس‌شان به چشم يك بوم نقاشي نگاه مي‌كنند و به غذاهايي كه روي آن مي‌ريزند و حتي آب دهان‌شان به چشم قلمو! براي اين‌كه خودتان را از دردسرهاي پاك كردن آثار هنري‌شان روي لباس‌ها راحت كنيد از پيش بند استفاده كنيد. يادتان باشد پيش بند نوزادتان بايد چسبي باشد. پيش‌بندهاي گره‌اي خطرناك هستند. هيچ وقت هم پيش بندها را سفت نبنديد.





 حوله كلاه‌دار

حوله‌هاي نرم كلاه‌دار را براي نوزادتان انتخاب كنيد كه مثل پوستش با لطافت باشد. اين حوله‌ها سر فرزند عزيزتان را گرم نگه مي‌دارند و مانع اين مي‌شوند كه بعد از استحمام سرما بخورد. فقط مراقب باشيد كلاه راه نفس كشيدنش را نبندد.





 دستكش نخي

يكي از بامزه‌ترين صحنه‌هايي كه پدر و مادرها مي‌بينند، چنگ انداختن نوزادان به هر چيزي است كه دم دست‌شان قرار دارد! حالا مي‌خواهد صورت مادرشان باشد يا خودشان فرقي نمي‌كند! اما در اين صحنه رويايي خطرهايي هم هست. بچه‌ها مي‌توانند خيلي راحت پوست خودشان يا كساني كه در اطراف‌شان هستند را بخراشند. براي جلوگيري از اين كار از دستكش‌هاي كتاني كه در بازار هستند، استفاده كنيد. اين دستكش را روي دست‌هاي كوچولوي بچه‌ها بكشيد و مراقب باشيد كه آن‌ها را در دهان نكنند. قسمت بالاي اين دستكش‌ها بايد دور مچ را بگيرد تا از دست بچه‌ها در نيايد. بعد از يك مدت مي‌توانيد ناخن‌گير مخصوص نوزادان را تهيه كنيد و درصورت لزوم ناخن‌هاي كوچولويش را كوتاه كنيد.





 جوراب

سراغ خريد جوراب اگر مي‌رويد دست پر برگرديد! يعني حد‌اقل 10‌جفت جوراب برايش تهيه كنيد. مي‌پرسيد چرا 10 جفت؟ جوابش ساده است. بچه‌ها علاقه بسيار زيادي به لگد زدن و به‌دنبالش گم كردن حداقل يك لنگه از جوراب‌شان را دارند. آمارهاي بعضي از مادران گم شدن هفته‌اي يك لنگه جوراب را طبيعي اعلام كرده است! براي جلوگيري از اين اتفاق مي‌توانيد از كفش‌هاي پارچه‌اي مخصوص نوزادي كه روي قوزك پا با چسب بسته مي‌شوند كمك بگيريد. اين‌طوري هر چقدر هم ورجه و ورجه بكنند مشكلي پيش نمي‌آيد! يادتان باشد كش دور جوراب هم بايد به اندازه كافي نرم باشد و فشاري روي پاي كوچولوي شما ايجاد نكند.

نكته: كفش‌هاي نوزادان هم نبايد وسايل تزئيني يا دكمه داشته باشد، چون ممكن است توسط نوزادان بلعيده شوند.





لباس‌هاي زمستانه

 از آن جايي كه در فصل سرما هستيم بايد هواي نوزادان زمستاني را داشته باشيد. همان طور كه گفتيم نوزادان قادر نيستند دماي بدن‌شان را با محيط منطبق كنند، پس احتمال اين‌كه سردشان بشود زياد است. بنابراين تهيه موارد زير براي گرم نگه‌داشتن‌شان ضروري است:

پالتو/ لباس پشمي: اگر سري به مراكز خريد نوزادان و كودكان بزنيد نمونه‌هاي بسيار زيبايي از پالتوها و لباس‌هاي پشمي را پيدا خواهيد كرد. براي نوزادي كه در زمستان به دنيا آمده داشتن يه لباس پشمي واجب است، به شرطي كه يادتان باشد حتما زير آن لباسي نخي قرار داشته باشد. دليلش هم حساس بودن پوست نوزادان است. پالتوها نسبتا گران هستند. اگر خيلي روي ظاهر فرزندتان حساس هستيد مي‌توانيد يك پالتو برايش تهيه كنيد. در غيراين صورت بهتر است به همان لباس پشمي بسنده كنيد. پالتو به درد بچه‌هايي مي‌خورد كه اهل برف بازي كردن هستند. نوزاد شما كه نمي‌تواند اين كار را بكند!

ژاكت: از آن جايي كه لباس‌هاي يقه‌دار بچه‌ها را ناراحت مي‌كند، بهتر است براي گرم نگه‌داشتن‌شان از ژاكت‌هاي دكمه‌دار استفاده كنيد. بهتر است محكم بودن دكمه‌ها را مرتبا چك كنيد يا از مدل‌هايي با دكمه‌هاي قابلمه‌اي (بسيار درشت) استفاده كنيد كه بچه‌ها نمي‌توانند آن‌ها را داخل دهان‌شان بگذارند.

پوتين پارچه‌اي: درست است كه كفش‌هاي نوزادي خيلي با مزه هستند اما روي‌شان سرمايه‌گذاري نكنيد. چون نوزاد شما راه نمي‌رود و به كفش نيازي ندارد. در عوض روي مدل‌هاي پارچه‌اي گرم كه پنجه‌ها را از سرما محافظت مي‌كند، حساب كنيد. اين مدل‌ها مثل يك نيم بوت تا مچ پا را هم مي‌پوشاند.



موقع خريد توجه كنيد:

 از آن جايي كه بايد روي جنس لباس دختر كوچولو يا آقا پسرتان حساس باشيد به برچسب لباس نگاه كنيد. روي برچسب بايد عبارت صددرصد كتان نوشته شده باشد. براي دوام بيشتر هم مي‌توانيد به درجه حرارت آب و ساير نكات ذكر شده توجه كنيد.
  •  از خريدن لباس‌هاي زيپ‌دار خودداري كنيد. اين لباس‌ها مي‌توانند موقع باز و بسته شدن پوست بچه‌ها را اذيت كنند. از طرف ديگر، جنس زيپ‌ها فلزي است و پوست بچه‌ها مي‌تواند مستعد حساسيت نشان‌دادن به فلزات باشد.
  •  موقع خريد لباس نوزاد لباس را پشت و رو كنيد و دوخت‌هاي داخلش را چك كنيد. ببينيد جايي از اين دوخت‌ها زبر و تيز نباشد.
  •   از آن جايي كه در فصل سرما هستيم لباس‌هاي كاموايي و پشمي انتخاب‌هاي گرم و نرمي هستند. فقط مراقب باشيد كه پرز و كرك پس ندهند. پرزها مي‌توانند باعث ناراحتي سيستم تنفسي دلبندتان بشوند.
  •   براي 2 روز اول پس از زايمان لباس‌هايي به تعداد كافي تهيه كنيد. اين 2 روز جزو شلوغ‌ترين روزهاي زندگي‌تان خواهد بود.
  •  نوزادان خيلي سريع رشد مي‌كنند. پس خريد تعداد زيادي لباس هم سايز كار چندان عاقلانه‌اي نيست. براي هفته‌هاي اول لباس‌هاي هم سايز گزينه‌هاي خوبي‌ هستند اما اگر تعدادشان خيلي زياد باشد بعد از يك ماه بايد دور ريخته شوند چون ديگر اندازه كوچولوي‌تان نخواهند بود. پس پيشاپيش به خريد كلي نرويد.
  •  براي لباس نوزادتان خوب خرج كنيد. درست است كه قيمت لباس‌هاي نوزادي در بازار خيلي بالاست اما از آن جايي كه شما با لطيف‌ترين و حساس‌ترين موجودات دنيا طرف هستيد به اين هزينه مي‌ارزد. اگر خداي نكرده بر اثر سهل‌انگاري در اين خريدها مشكلي براي بچه‌ها پيش بيايد هزينه‌هاي درماني چند برابر هزينه لباس‌ها خواهد شد. باور كنيد!



چطور لباس‌هايش را بشوييد؟

  •   پوست بدن نوزادان به طرز حيرت‌آوري لطيف و حساس است. براي همين يكي از مهم‌ترين وظايف شما اين است كه از اين پوست حساس نهايت مراقبت را به عمل بياوريد.
  •   يادتان باشد قبل از اين‌كه براي نخستين بار لباسي را به تن نوزادتان كنيد حتما آن را بشوييد. وجود لباس در كارخانه يا آهار روي آن مي‌تواند باعث حساسيت يا اگزماي پوست نوزاد دلبندتان شود.
  •   مواد شوينده‌اي كه براي شستن لباس‌هاي ظريف نوزادي مناسب هستند را انتخاب كنيد. اين مواد باعث مي‌شوند الياف لباس نرمي و لطافت خود را حفظ كنند و زبر نشوند. براي همين هم فرزندتان در لباسش احساس راحتي خواهد كرد. هر گونه زبري روي پارچه نوزادان را آزرده مي‌كند. در عين‌حال اين مواد شوينده قادر هستند عمر لباس را طولاني‌تر كنند.

شست‌وشوي لباس نوزادي در چند مرحله انجام مي‌شود:

  مرحله اول: لباس‌هاي رنگي را از لباس‌هاي سفيد او جدا كنيد. مهم نيست كه چقدر راجع به جنس خوب لباس رنگي او مطمئن هستيد. باز هم احتمال رنگ دادن وجود دارد.

  مرحله دوم: ماشين لباس‌شويي را روي درجه‌اي كه برچسب لباس توصيه كرده تنظيم كنيد و شوينده مخصوص را اضافه كنيد. مهم‌ترين ويژگي اين شوينده‌ها اين است كه صابون ندارند. همين مسئله هم باعث مي‌شود لباس زبر و خشن نشود و به پوست آسيبي نرساند.

رنگ‌كردن لباس نوزادان، آهار زدن به آن و استفاده از عطر يا شوينده‌هاي عطري به هيچ وجه توصيه نمي‌شود. همه اين موارد مي‌توانند باعث حساسيت شوند. بگذاريد لباس‌ها يك‌بار كامل در ماشين شسته شوند.

  مرحله سوم: بعد از تمام شدن شست‌وشو، بگذاريد لباس‌ها يك بار ديگر آب‌كشي شوند تا احتمال كوچك‌ترين مشكلي از بين برود.

  مرحله چهارم: مي‌توانيد لباس را در خشك‌كن قرار دهيد اما يادتان باشد استفاده از هرگونه نرم‌كننده پارچه ممنوع است.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)