وبلاگ مامانیوبلاگ مامانی، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 1 روز سن داره

✿♥✿آنچه تازه مادران بايد بدانند✿♥✿

دردسرهای خاص غذا خوردن كودكان

1391/10/28 11:13
نویسنده : مامانی
1,584 بازدید
اشتراک گذاری

 

 
در طول دوران رشد و پرورش نوزاد، والدين به فكر راههاي مختلفي هستند تا اشتها كودك خود را افزايش دهند. يكي از باورهاي اشتباه اين است كه والدين تصور مي كنند بهتر از كودك مي دانند كه آنها چه ميزان غذا بايد بخورند. اما بهتر است بدانيد كه...
 
ني ني سايت: در طول دوران رشد و پرورش نوزاد، والدين به فكر راههاي مختلفي هستند تا اشتها كودك خود را افزايش دهند. يكي از باورهاي اشتباه اين است كه والدين تصور مي كنند بهتر از كودك مي دانند كه آنها چه ميزان غذا بايد بخورند. اما بهتر است بدانيد كه كودكان به خوبي تشخيص مي دهند كه چه زمان سير شده اند و چه زمان نياز به غذا دارند.

مشكلات و راهكار براي غذا خوردن كودكان نوپا

احتمال دارد كه كودكان نوپا نسبت به غذاي خاصي ميل و رغبت بيشتري از خود نشان داده و تمايل به خورد ن غذاهاي ديگر نداشته باشند. اين يكي از راههاي نشان دادن استقلال آنها است.

والدين بايد به آن احترام گذاشته و غذاهاي دوست داشتني و دوست نداشتني كودك خود را شناسايي كرده و آنها را درك كنند. به والدين توصيه مي كنيم در اين مرحله از سن كودك، شكيبا بوده و سعي كنند تا به جاي به زور غذا دادن به كودك، عادت خوب غذا خوردن را به او بياموزند.

كودكان نوپا معمولاً حس استقلال طلبي خود را بوسيله امتناع كردن از خوردن بعضي غذاها نشان مي دهند. حتي ممكن است كه در اين زمينه از ديگران نيز تقليد كنند.

كودك نو پا به چه ميزان غذا نياز دارد

مقدار مواد مغذي كه يك كودك براي حفظ سلامتي به آن نياز دارد، يك مقدار متوسط است. نيازي نيست تا كودك هر روز در هر وعده به خوبي غذا بخورد. تمام مواد مغذي در داخل بدن ذخيره مي شود و اين ذخاير در زمان مناسب مواد مغذي را به بدن او مي رساند. به طور مثال اگر كودك شما يك روز شير ننوشدهيچ آسيبي به استخوانهاي او نخواهد رسيد. چنانچه غذايي كه كودك مي خورد حاوي مواد مغذي باشد، بدن او به اندازه كافي اين مواد را در خود ذخيره خواهد كرد.

دلايلي كه ممكن است كودك كمتر از معمول غذا بخورد

-زماني كه كودك خسته باشد اشتهاي او كم مي شود

-زماني كه در وضعيت مناسب فزيكي نباشد. زماني كه كودك تب دارد يا سرما خورده است تمايلي به خوردن از خود نشان نمي دهد. مثلا زماني كه كودك در حال دندان درآوردن است، لثه هاي او درد مي گيرد و همين امر اشتها او را كاهش مي دهد.

-ممكن است كه از غذا خوشش نيايد. حواس چشايي و بويايي كودك بسيار حساس بوده و هر زمان تغيير مي كند. ممكن است او غذايي را كه قبلاً خورده است در زمان فعلي نخورد و نسبت به آن تمايلي نشان ندهد.

مشكلات و راهكار براي غذا خوردن كودكان نوپا

روشهايي كه به افزايش اشتهاي كودك كمك مي كند

نوزاداني كه هنوز به طور كامل دندان ندارند مجبور هستند تا از غذاهاي خاص نوزادان استفاده كرده و همين امر موجب مي شود تا اشتها آنها كم شود. عدم اطمينان از جويدن غذاها يكي ديگر از عواملي است كه موجب مي شود تا نوزاد از خوردن اجتناب كند.

-به كودك خود نشان دهيد كه چگونه مي تواند با دندانهايش غذا را بجود. اين كار را با تكان دادن اغراق آميز دهان و زبان به او نشان دهيد.

-اجازه دهيد تا كودك هر ميزان كه دوست دارد غذا بخورد. او را مجبور نكنيد تا زياد غذا بخورد.

-از غذاهاي نرم استفاده كنيد. اسپاگتي، ماكارون، برنج، سيب زميني، سبزيجات پخته شده، كره بادام زميني، پنيرها و ساير غذاهايي كه جويدن آنها براي كودك راحت باشد. از دادن غذاهايي كه جويدن آنها براي كودك مشكل است مثل گوشت خودداري كنيد.

- ظرف غذاي كودك خود را با مواد غذايي رنگارنگ تزئين كنيد. بعضي از دسرهاي مغذي و خوش رنگ اشتهاي كود را تحريك مي كند به عنوان مثال پودينگهاي ميوه سرشار از كالري و مواد مغذي براي كودك است.

-غذاهايي را انتخاب كنيد كه كودك از خوردن آنها لذت مي برد. به جاي استفاده از غذاهايي كه ساير افراد خانواده از آن مي خورند، غذاي مورد علاقه كودك خود را تهيه كنيد. به ويژه اگر اين غذاها به گونه اي باشد كه جويدن آنها براي كودك مشكل باشد و يا اينكه كودك آنها را دوست نداشته باشد. از غذاهاي مغذي كه كودك از خوردن آنها لذت مي برد استفاده كنيد. سعي كنيد تا از ميوه ها، سبزيجات، محصولات لبني و حبوبات در غذاي كودك خود بگنجانيد. مي توانيد از گوشتهاي ترد كه جويدن آنها راحت است به كودك خود بدهيد.

-چنانچه كودك براي خوردن غذاهايي كه با دست خورده مي شود آمادگي دارد قبل از آنكه كودك شروع به غذا خوردن كند مقداري سبزي پخته شده به او بدهيد. اين كار اشتها او را بيشتر مي كند.

-در غذاي كودك از ادويه هاي مختلف مثل سير و ساير ادويه هاي معطر و گياهي استفاده كنيد.

-3 تا ميان وعده براي كودك خود تهيه كنيد. ميان وعده ها مي توانند به افزايش مقدار غذايي كه او در طول روز مي خورد كمك كند. ماست، كره بادام زميني، ژلاتين و سيب از انواع ميان وعده هاي سالم هستند.

-در طول روز به كودك آبميوه و شير دهيد.

-با كودك خود بازي كنيد. فعاليت بدني قبل از غذا كودك را گرسنه مي كند.

- سعي كنيد زماني كه كودك مشغول خوردن غذا است حواس او پرت نشود. اسباب بازيهاي او را از جلوي دستش دور كنيد و تلويزيون را خاموش كنيد. اجازه دهيد تا روي خورد تمركز داشته باشد. بر هم خوردن تمركز كودك باعث مي شود تا قبل از آنكه غذايش را تمام كند ميز را ترك كند.

 -به كودك اجازه دهيد تا غذاي خود را با دست لمس كند. ممكن است تا مقداري از غذاي خود را به اطراف بريزد اين يك امر طبيعي است.

-اجازه دهيد تا كودك خودش غذايش را بخورد.

-سعي كنيد غذاي كودك را همراه با ساير افراد خانواده سرو كنيد. تماشاي ساير افراد خانواده و لذت بردن آنها از غذا خوردن، كودك را تشويق مي كند تا غذايش را بهتر بخورد.

- فضاي خانه را به هنگام خوردن غذا آرام نگه داريد. به ويژه زماني كه مي خواهيد غذاي جديدي به او بدهيد

-زماني كه كودك مشغول خوردن غذا است از او تعريف كنيد فقط درباره غذا صحبت نكنيد.

-از كودك نخواهيد تا سريع غذايش را بخورد

مشكلات و راهكار براي غذا خوردن كودكان نوپا

غذا را با سبزيجات خوش رنگ كنيد

بكاربردن رنگهاي متفاوت و معطر در افزايش اشتها كودك تاثير دارد. بهترين راه براي تزئينات و معطر كردن غذا، سبزيجات هستند. اما احتمال دارد تا كودكان سبزيجات را نخورده يا آنها را به خوبي نپذيرند. به مادران پيشنهاد مي شود از ويتامين ها، مواد معدني و مغذي مهم و لازم براي حفظ سلامتي كودك خود غافل نشوند. مادران مي توانند سبزيجات را به اين شكل به رژيم غذايي كودك اضافه كنند:

-به جاي آب، از آب سبزيجات پخته شده در سوپ جوجه و يا سوپ گوشت استفاده كنيد.

-سبزيجات را خورد كرده و روي آنها پنير رنده كنيد. بسياري از كودكان از اين مدل متفاوت خوششان مي آيد و به خوردن تمايل نشان مي دهند.

-مقداري ميوه را خورد كرده و آن را با مقداري از سبزيجات مخلوط كنيد. به خاطر داشته باشيد كه كودكان عقيده اي درباره اينكه كدام غذا با چه غذايي بايد خورده شود ندارند. تنها چيزي كه آنها مي دانند اين است كه آيا اين غذا خوشمزه است يا نه.

- مقداري از سبزيجات را خورد كرده و با سس پاستا و يا سوپ مخلوط كنيد.

-زماني كه براي كودك خود پوره سيب زميني تهيه مي كنيد آن را با فلفل هاي دلمه اي خورد شده رنگارنگ مخلوط كنيد.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)