وبلاگ مامانیوبلاگ مامانی، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 24 روز سن داره

✿♥✿آنچه تازه مادران بايد بدانند✿♥✿

نوزاد تازه متولد شده باید چه شکلی باشد؟!

1391/11/8 11:22
نویسنده : مامانی
2,245 بازدید
اشتراک گذاری
 
قسمت نرم روي قسمت جلوي سر (فونتانل ):والدين ممكن است قسمت مثلثي شكل بدون استخواني را روي جلوي سر كودك متوجه شوند.به طور طبيعي اين قسمت از سر اين گونه بوده تا عبور از كانال زايماني و رشد سر همگام با رشد بدن كه ضامن رشد سريع مغز مي باشد را تسهيل نمايد
 

1ـ قسمت نرم روي قسمت جلوي سر (فونتانل ):والدين ممكن است قسمت مثلثي شكل بدون استخواني را روي جلوي سر كودك متوجه شوند . اين قسمت را فونتانل گويند .به طور طبيعي اين قسمت از سر اين گونه بوده تا عبور از كانال زايماني و رشد سر همگام با رشد بدن كه ضامن رشد سريع مغز مي باشد را تسهيل نمايد .اگر چه اين قسمت نرم مي باشد ولي خطري براي سر بچه وجود نداشته زيرا لايه وپوشش محكمي به جاي استخوان در آن جا وجود دارد اين قسمت (فونتانل )بين يك تا دو سالگي بسته مي شود . در قسمت پشت سر هم فونتانل ديگري وجود دارد كه كوچكتر بوده و بين 3 تا 4 ماهگي بسته مي شود .

برخي ويژگي هاي نوزاد تازه متولد شده

2 ـ نقاط مونگولين :بسياري از نوزادان به هنگام تولد لكه هاي آبي رنگ در قسمت باسن و پشت دارند .اين موارد ممكن است كوچك بوده يا قسمت اعظم پشت را بپوشاند .اين لكه ها حتي ممكن است در قسمت هاي ديگر بدن نظير مچ دست ، زانوها و مچ پا نيز تظاهر يابند .
آن ها ارتباطي با بيماري داون يا مونگوليسم كه نوعي عقب ماندگي ذهني است و ممكن است در مورد آن ها چيزي شنيده يا خوانده باشيد ، ندارند . اين لكه ها در عرض چند ماه به تدريج محو مي گردند .

3 ـ خال :اين موارد ، لكه هاي صورتي يا بنفش رنگ بوده كه ممكن است حتي كمي از پوست برجسته باشد. برخي از آن ها به تدريج محو شده ولي بعضي ديگر اين گونه نيستند .پزشك اطلاعات بيشتري را درصورت نياز به شما خواهد داد .

4 ـ خونريزي از واژن :گاهي اوقات ، كودك دختر ممكن است در دومين يا سومين روز تولد مقداري خونريزي از واژن داشته باشد .اين خونريزي بسيار ناچيز بوده و خطري ندارد .اين حالت نيز به علت محروميت از هورمون هاي مادر مي باشد.

5 ـ سفال هماتوم :گاهي تورم برجسته اي در يك طرف سر (يا به طور نادر در هر دو طرف سر )در روز دوم يا سوم ايجاد مي شود .اين امر به علت خونريزي خفيف لايه خارجي استخوان سر به علت فشرده شدن سر در كانال زايماني مي باشد .اين حالت چند هفته بعد محو شده و نيازي به درمان ندارد .به هرحال در صورتي كه محو نشد يا بزرگ تر گرديد ، بايستي با پزشك مشورت كنيد .

برخي ويژگي هاي نوزاد تازه متولد شده

نوزادان نارس

اگر جنين قبل از تاريخ مقرر به دنيا آيد به او نارس يا پره ترم گويند .به طور دقيق تر ،اين واژه براي كودكاني كه قبل از 37 هفتگي حاملگي به دنيا مي آيند به كار مي رود اما به طور عام براي جنيني كه قبل از ماه نهم حاملگي ( 40 هفتگي )به دنيا مي آيد ، به كار مي رود . به طور طبيعي نوزاد در اين حالت اندازه و وزن كمتري دارد زيرا وقت كمتري براي رشد درون رحمي داشته است .او زمان كافي براي تكامل اعضاء حياتي مثل كليه ها ،ريه ها كبد و ... نداشته و مكانيسم تنظيم درجه حرارت بدن او نيز به خوبي تكامل نيافته است و بدن او در زمستان ، سرد و در تابستان ، گرم مي گردد .تغذيه او مشكل بوده ، زيرا قدرت كافي جهت مكيدن ندارد . چنين كودكي به آساني تحت هجوم عفونت ها قرار مي گيرد وسعت مشكلات و ضايعات بستگي به ميزان نارس بودن او دارد .نوزاداني كه به موقع به دنيا مي آيند ولي وزن كمتر از 2/5 كيلوگرم دارند را نوزادان LBW يا وزن كم موقع تولد گويند .اين امر ممكن است به علت تغذيه ضعيف مادر يا عفونت ها يا بيماري هاي قلبي و كليوي باشد اما اغلب علت خاصي پيدا نمي شود . به طور كلي مادران سالم ، به احتمال بيشتري نوزادان با وزن طبيعي در زمان مقرر نسبت به مادران بيمار و سوء تغذيه اي به دنيا خواهند آورد .

نوزادان با وزن كمتر، به مراقبت ويژه و توجه خاص به تغذيه و درجه حرارت نياز دارند از آن ها بايستي به دقت مراقبت شده و از عفونت و سرما محافظت گردند .نوزاد نارس نياز به بستري شدن و مراقبت در بيمارستان دارد . او نمي تواند به خوبي شير را بمكد اما شير مادر براي او لازم بوده بنابراين مادر مي تواند شير خود را با فشردن هاله رنگي نوك پستان با انگشتان دوشيده و به وسيله ي شيشه شير با سوراخ ريز يا با لوله اي كه در مري يا معده از طريق بيني يا دهان كار گذاشته مي شود ، نوزاد را تغذيه كند .در اين زمان نه تنها شير مادر ، بهترين غذا براي كودك مي باشد ، بلكه دوشيدن منظم پستان باعث توليد بيشتر و بيشتر شير گشته و هنگامي كه بچه توانايي مكيدن را بدست آورد ، خواهد توانست به خوبي و به اندازه ي كافي از پستان تغذيه كند . برخي ، شيرهاي مصنوعي را براي كودك شروع كرده و مشكل را با شير مادر رفع نمي نمايند كه در نتيجه پس از مدتي شير مادر هم قطع يا خشك مي شود .

دستگاه گوارش نوازد بسيار حساس بوده و با شير مادر مشكل خاصي را نخواهد داشت .هرگونه تلاش بايستي براي شيردهي مادر به نوزاد صورت گيرد .

هنگامي كه نوزاد نارس به وزن 2500 گرم رسيد ،مراقبت خاص ديگري را نياز نخواهد داشت .والدين ممكن است در ابتدا در مورد بلند كردن و بغل نمودن او دچار وحشت شوند ولي پس از مدتي عادت خواهند كرد .اين نوزادان ظريف ، درست همانند بقيه نوزادان با وزن بالاتر هنگام تولد ، رشد و تكامل پيدا خواهند كرد .آن ها ممكن است حتي افزايش وزنشان سريع تر از بقيه باشد . در ابتدا ممكن است به نظر برسد كه فعاليت و رشد كمتري نسبت به ساير بچه هاي هم سن خود دارند ، ولي به زودي به حد آن ها خواهند رسيد .والدين نبايستي به مراقبت هاي ويژه از او ادامه داده و علت را ظريف و حساس بودن او عنوان كنند .با نوزاد نارس بايستي پس از طي دوران حساس و حياتي ،همانند يك بچه طبيعي رفتار شود.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)