وبلاگ مامانیوبلاگ مامانی، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 22 روز سن داره

✿♥✿آنچه تازه مادران بايد بدانند✿♥✿

غذاهایی که می تونید به نینیها واسه ماههای مختلف بدید

1390/9/5 12:39
نویسنده : مامانی
17,889 بازدید
اشتراک گذاری

خوراک مرغ

یه خوراکی خوشمزه برای نی نی های بی اشتها: (1 سال و نیم به بالا)


موادلازم:
فیله مرغ بدون استخوان 1 کف دست
سیب زمینی سرخ شده (یا چیپس خلالی) به مقدار لازم
ذرت پخته (یا کنسرو ذرت) 2-3 قاشق غذاخوری
پیاز کوچک 1 عدد
سس کچاپ و سس سالاد فرانسوی به مقدار کم


طرزتهیه:
فیله مرغ رو با 1 عدد پیاز خردشده و مقداری خیلی کمی آب میزاریم بپزه. چون مقدار مرغ کم هست باید دقت کنیم که آب کمی بریزیم . به اندازه ای که در انتهای پخت ؛ به اندازه ی یکی دوقاشق آب درظرف بمونه. بعد سیب زمینی خلالی سرخ شده یا چیپس خلالی رو میریزم و بعدشم ذرت های پخته رو اضافه میکنیم. یه کم سس کچاپ و سس سالاد فرانسوی (یا مایونز) اضافه میکنیم و یکی دوتا هم میزنیم و سریع از روی حرارت برمیداریم. نوش جون نی نی های خوشگل

نکته1: بهتره بجای چیپس از سیب زمینی سرخ شده ی خونگی استفاده بشه.
نکته2: بعد از ریختن سس سالاد فرانسوی یا مایونز باید غذا رو سریع از روی حرارت برداشت.
نکته3: میتونین از پنیر فیلا فیلا یا پنیر پیتزا هم برای روی این غذا استفاده کرد و بعد از پخت روی غذا ریخت تا با گرمای غذا آب بشه.

 


مرغ انگشتی سوخاری با سس مخصوص و سبزیجات : (1 سال به بالا)
گوشت مرغ ران یا سینه 1عدد
سیب زمینی متوسط 1 عدد
هویج متوسط 1 عدد
براکلی چند عدد
ماست 2-3 قاشق
شوید تازه کمی
آرد سوخاری خونگی
تخم مرغ 1 عدد

طرزتهیه مرغ انگشتی سوخاری:
مرغ رو بزارین با یه کم آب و یه دونه پیاز نیم پز بشه یا کاملا بپزه. بعد اون رو به تکه های کوچک تقریبا به اندازه ی یه انگشت یا یه کمی بزرگتر تکه تکه کنین. بعدش یه تخم مرغ رو بشکونین تو ظرف و هم بزنین تا مخلط بشه. توی یه ظرف دیگه هم آرد سوخاری خونگی رو بریزین. از این تکههای مرغ اول بزنین توی آرد سوخاری ؛ بعد توی تخم مرغ و دوباره توی آرد سوخاری. بعد اضافه هاش رو بتکونین و بندازینش توی روغنی که مخلوط با کره هستش تا سرخ بشه. چون مرغ ها پخته هستش فقط کافیه تخم مرغهای روی اونها سرخ بشه و زمان زیادی نمیگیره. بعدش که مرغ سوخاری های انگشتی تون آماده شد اونها رو بزنین توی سس و به همراه سبزیجات پخته شده بدین نی نی گلاتون نوش جون کنن.

طرزتهیه سس مخصوص:
ماست کم چرب رو بریزین توی یه ظرف و با یه کم آبلیموی تازه و شوید تازه خردشده مخلوط کنین. میتونین از گرد گل سرخ هم استفاده کنین که عطر خوبی به سستون بده. لازم به اضافه کردن نمک یا مایونز نیست ولی اگر خواستین مقدار خیییییلی کم میتونین اضافه کنین.

طرزتهیه سبزیجات پخته:
براکلی و هویج و سیب زمینی پوست کنده رو با یه مقدار آب و مقدار خیییلی کم زردچوبه و نمک بزارین بپپه و در اواخر پخت مقداری آبلیموی تازه بهش اضافه کنین و بعداز پخت روش رو کره بریزین و کنار مرغ انگشتی تون بزارین.

نکته1: میتونین بجای مرغ از ماهی هم استفاده کنین . ماهی سفید یا قزل آلا مناسب این غذاست.

نکته2: برای شستن براکلی حتما اون رو دریه طرف که مخلوط آب و سرکه هست بزارین چنددقیقه بمونه تا حشرات ریز لابلای گلهای براکلی بیرون بیاد و بعدش اون رو خوب خوب شستشو بدین و بعد بپزینش.

نکته3: برای درست کردن آرد سوخاری خونگی ؛ خمیر نون باگت رو دربیارین و بزارین یه جای تمیز تا کاملا خشک بشه. بعد اون رو با آسیاب برقی پودرش کنین و بزاری خشک خشک بشه و توی ظرف دربسته بیرون یخچال نگهداری کنین.

نکته4: اگر خواستین برای نی نی های زیریکسال از این غذا درست کنین فقط از زرده تخم مرغ استفاده کنین.




کیک مرغ : (8 ماهگی به بالا)

فیله ران مرغ 1 تکه زرده تخم مرغ 1 عدد سیب زمین کوچک 1 عدد کدو حلوایی (یا هویج) 1 تکه آرد برنج خونگی 1 قاشق مرباخوری

طرزتهیه: ران مرغ و سیب زمینی و کدوحلوایی (یا هویج) رو با کمی آب بزارین بپزه و آبش تقریبا تموم بشه. بعدش این مواد رو له کنین و با زرده تخم مرغ و آرد برنج مخلوط کنین و بریزین توی قالب های مدل دار و بزارین توی فر (یا فر برقی یا ماکرو فر) تا کاملا بپزه. بسته به دمای فرتون حدودا 1 ربع تا 20 دقیقه طول میکشه تا آماده بشه. چون فقطباید آرد برنج و تخم مرغش بپزه زود آماده میشه.

نکته1: اگه از این غذا برای نی نی های بالای پ سال استفاده میکنین میشه از تخم مرغ کامل استفاده کنین.

نکته2: میتونین بجای مرغ از گوشت چرخکرده استفاده کنین .

نکته3: در ترکیبات این غذا میتونین چیزای دیگه مثل پیاز رنده شده یا کرفس پخته هم استفاده کنین.

نکته4: میتونین قالب های کوچک مدل دار( پروانه؛ ستاره؛ قلب و ...) تهیه کنین و از اونها برای پخت غذاهای نی نی تون استفاده کنین.

نکته5: داخل و دیواره های قالبتون رو با کمی روغن چرب کنین که راحت تر غذا از داخلش دربیاد. البته بزارین کاملا سرد بشه وگرنه به لبه های قالب می چسبه.

نکته6: این غذا رو میتونین برای نی نی های بزگتر هم استفاده کنین

ته چین مرغ :  (8 ماهگی)

برنچ 4 قاشق غذاخوری
گوشت مرغ بدون استخوان به اندازه یک تخم مرغ
زرده تخم مرغ یک عدد
کره یا روغن یک قاشق غذا خوری
ماست دو قاشق غذاخوری
طرز تهیه ‌:‌
زرده تخم مرغ را بزنید و همراه با کمی زعفران حل شده در آب در ماست بریزید و مخلوط کنید در یک قابلمه برنج را با آب و قسمتی از کره به صورت کته در آورید ولی نگذارید که همه آب آن تمام شود تقریبا دو سوم این کته را با ماست و زعفران و تخم مرغ مخلوط کنید
در قابلمه دیگری بقیه کره یا روغن را ریخته داغ که شد این مخلوط را در آن بریزید و تکه های پخته شده گوشت مرغ را نیز روی آن بچینید بقیه برنج را روی مخلوط تهیه شده بریزید و بگذارید دم بکشد

لوبیا چشم بلبلی پلو : (٨ماهگی)
مواد لازم :
برنج چهار قاشق غذاخوری
شوید یک قاشق غذا خوری
لوبیا چشم بلبلی یک قاشق غذاخوری
کره یک قاشق غذا خوری
طرز تهیه :
مانند تهیه عدس پلو است یا این تفاوت که خرما یا کشمش ندارد
کلم پلو :

گوشت چرخ کرده یک قاشق غذا خوری پر
پیاز یک عدد متوسط
گوجه فرنگی 2 عدد متوسط
برنج 4 قاشق غذاخوری
کلم برگ خرد شده و سرخ شده 2 قاشق غذاخوری
ریحان و ترخون خرد شده 1 قاشق مرباخوری
کره 1 قاشق غذاخوری
طرز تهیه :‌
کلم برگ را خرد کرده در کمی کره تفت بدهید و چند قطره آب لیمو یا سرکه به آن اضافه نموده بگذارید با حرارت ملایم بپزد گوشت چرخ کرده را با پیاز خرد شده و کمی کره تفت دهید یک استکان آب گوجه فرنگی اضافه کنید و بگذارید آرام آرام بپزد برنج را بصورت کته بپزد موقع دم کردن گوشت چرخ کرده ریحان و ترخون خرد شده کلم و بقیه کره را به آن اضافه کنید
هویج پلو
مواد لازم :
برنج چهار قاشق غذاخوری
هویج دو عدد متوسط
کره یک قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ یک عدد
(با گوشت چرخ کرده) (‌ یک قاشق غذاخوری پر)
شکر یک قاشق مرباخوری
طرز تهیه :
هویج را که رنده کرده و یا به قطعات بسیار کوچک ریز نموده اید با کمی کره تفت بدهید برنج را که دم می کنید هویج و بقیه کره را به آن اضافه نمائید موقع غذا دادن به کودک می توانید یک زرده تخم مرغ سفت شده هم روی غذا رنده کنید
عدس پلو با خرما
مواد لازم :
برنج چهار قاشق غذاخوری
عدس یک قاشق غذاخوری
کره یک قاشق غذاخوری
خرما دو تا سه عدد
یا کشمش پلویی یک قاشق غذاخوری
طرز تهیه :‌
عدس را جداگانه بپزید و موقع دم کردن برنج عدس و کره را به آن اضافه نمائید پوست و هسته خرما را جدا کرده در کمی کره یا روغن تفت دهید (‌ یا کشمش را کمی تفت دهید )‌ و روی برنج که در حال دم کشیدن است قرار دهید و هنگام دادن غذا آن ها را باعدس پلو کاملا نرم و مخلوط نمائید
آش حبوبات(9 ماهگی)


عدس و لوبیا 10گرم معادل1 قاشق غذا خوری

گوشت چرخ کرده گوسفند 20گرم معادل 1 قاشق غذاخوری

پیاز 5گرم معادل یک چهارم یک پیاز

برنج 10گرم معادل 1 قاشق غذاخوری

سبزی(جعفری، شوید، گشنیز ریز شده) 5گرم معادل1 قاشق غذاخوری

کره 5گرم معادل نصف قاشق غذا خوری

طرز تهیه:

عدس و لوبیا را که قبلاً خیس گذاشته اید و چند بار آب آن را عوض کرده اید با گوشت و پیاز کاملاً بپزید. بعد برنج و سبزی را اضافه کنید تا برنج لعاب بیندازد. در انتها کره را هم اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید مقداری ماست نیز به غذا اضافه کنید.
کرپ یا دست پیچ : (١سالگی به بعد)
مواد لازم:
شیر: 1 و پیمانه
آرد الک شده: 1 پیمانه
تخم مرغ زده شده: 2 عدد
روغن مایع: 2 قاشق
نمک، شکر و یا فلفل سفید
طرز تهیه:
تخم مرغها را داخل ظرف میشکنیم و باهمزدن آرام و دوانی طوری به هم میزینم که تا حدی با هم مخلوط شوند. شیر سرد را در یک مرحله اضافه میکنیم. تا حدی که با هم مخلوط شوند، کمی نمک (نوک سر قاشق) اضافه میکنیم. روغن و را هم اضافه میکنیم و بهم میزنیم در مرحل? آخر آرد را در دو مرحله اضافه میکنیم. با قلم مو روغن مایع را در ته ماهیتاب? کوچک دسته دار (من از شیر داغ کن فلزیم استفاده کردم)را چرب میکنیم، روغن مایع زیاد نباشد که حالت سرخ کرده به خود بگیرد. بعد از اینکه کمی حرارت دید، مایع حاصله را با قاشق یا ملاقِ? کوچک اضافه کرده و طوری میچرخانیم که تمام سطح ظرف را بگیرد. کمی که گدشت (چیزی حدود یک دقیقه)، میبینم که مایع حاصله میتواند جدا شود . از حرارت دور میکنیم، جدایش میکنیم (با کمک یک چنگال یا دو چنگال و یا حتی دست! برش میداریم( و دوباره یک ملاقه یا قاشق دیگر و ..الی آخر.
ممکن است که یکی دو کرب اولیه درست و گرد نباشد و خوب در نیاید ولی نگران نباشید ، بعد از چند مورد دستتان می آید که چه کار کنید.
کرپهای حاصله را میتوان به صور مختلف استفاده کرد: میتوان ترکیبی از مایع ماکارونی پخته شده (بسته به سلایق مختلف) را روی این ریخت، پیچید و داخلظرف فر گذاشت و شعل? گریل را روشن کرد و روی اینها را با شعل? گریل طلایی کرد (میشود حتی قبل زا قرار دادن در فر، با زعفران و یا زرد? تخم مرغ، رنگ طلایی به دست پیچها داد)، میتوان مربا ی مورد علاق? بچه ها را در آن گذاشت و پیچید و یا سبزیجات پخته شده همراه با سس مورد علاق? بچه ها یا هرچیزدیگری بسته به سلیقه.
به دلیل استفاده از تخم مرغ در تهی? کرب برای کودکان زیر یکسال این غذا توصیه نمیشود. ولی استفاده از تخم مرغ و شیر در تهی? این غذا یکی از مزایای این غذا هم هست. مواد داخل هر دست پیچ یا کرپ هم
بسته به نوعش حاوی خواص فراوانی میتوانند باشند.
آش شوربا(8 ماهگی):

مواد لازم:
نان به اندازه 3 کف دست
آب حدود80 cc
شیر60 cc
زرده تخم مرغ 1 عدد
کره 1 ق مرباخوری

نان را تکه تکه میکنیم وبه همراه آب میزاریم روی شعله ملایم صبر میکنیم تا آب کاملاً جذب نان بشه بعد با پشت قاشق نان را کامل صاف میکنیم(توی دستور اصلی این غذا اومده که با مخلوط کن اینکار رو انجام بدیم تا یه پوره یکدست درست بشه ، اما من ترجیح میدم که با قاشق صافش کنم).بعد در یه ظرف دیگه زرده تخم مرغ را با شیر کاملاً مخلوط می کنیم وبه پوره نان اضافه میکنیم.مرتب هم میزنیم تا زرده خوب پخته بشه در انتها کره رو هم اضافه می کنیم.می تونیم برای بیشتر کردن ارزش غذائی آش،بهش 1 ق مرباخوری پودر مغز بادام هم اضافه کنیم.
میتونیم برای خودمون هم کمی نمک وفلفل بهش اضافه کنیم و ازش بخوریم.
حلیم گوشت و لوبیا سفید یا حلیم گوشت و ماش
مواد لازم :
گوشت به اندازه یک تخم مرغ
پیاز نصف یک عدد کوچک
لوبیا سفید یا ماش یا ذرت یک قاشق غذاخوری
کره یک قاشق مرباخوری
این حلیم ها نیاز به شکر ندارند و طرز تهیه آنها مانند حلیم گندم است
لوبیا را بهتر است از شب قبل خیس کنید ماش نیاز به خیساندن از شب قبل ندارد ولی ذرت اگر قبل از پختن یکی دو ساعت خیس بخورد کافی است
منبع: سایت پروفسور سلطان زاده
نان و سیب صبحانه

مواد لازم:
نان به اندازه ه مکعب های کوچک 2-3 میلی متری: 12عدد
سیب به همون ابعاد: یک قاشق غذا خوری
طرز تهیه:
نان های ریز شده به علاوه سیب های ریز خرد شده رو به همراه کمی آب روی شعله ملایم میگذاریم تا حدی که سیب ها نرم بشند. بعد از خنک شدن می تونید نوش جان کنید. معمولا اگر آب اضافی هم داشته باشه نی نی ها دوست دارند و برای رفع عطششون گزینه مناسبیه:

این غذا رو توی منبعش برای بچه های7ماه به بالا توصیه کرده . برای تنوع از میوه های مختلف مثل هلو و گلابی و ... هم میشه استفاده کرد. البته باید توجه داشت که ممکنه قند موجود در میوه ها باعث سیر شدن نی نی بشه. فکر می کنم برای نی نی هایی که زیاد اهل غذا خوردن نیستند بهتره که این مورد در اولویت قرار نگیره
پوره به:(6 ماهگی)

به پوست گرفته شده 4تکه کوچک
کره 1 ق چایخوری
شیر 10cc

ابتدا تکه های به را با مقداری آب به مدت 30 دقیقه کاملاً بپزید سپس مانند همهء پوره ها تکه های به را له کرده با شیر وکره مخلوط کرده و به نی نی میدهیم.
میتوان آبی را که در آن به را پخته ایم نگه داریم ودر غذاهای نی نیا بریزیم عطر خوبی به غذا میده.
نوع دیگر عدسی با شیر و کره :

میتوانید پس از پخت کامل عدس ها و میکس کردن آنها داخل آن 2 لیوان شیر ( یا کمی خامه ) بریزید و کمی بجوشانید تا خیلی شل نباشد و جا بیافتد و در انتها کمی کره به آن اضافه کنید . این نوع عدسی سفید برای صبحانه نی نی ها ایده آل است .

این صبحانه برای بچه های یکسال به بالا توصیه میشود.
آش ماش کودک(8 ماهگی)
مواد لازم:
ماش: 2 قاشق غذاخوری
برنج:2 قاشق غذاخوری
شلغم: یک عدد کوچک
یک نیمه پیاز کوچک
یک تکه ماهیچه یا قلم
جعفری خرد شده: به مقدار لازم
طرز تهیه:
نکته حساس در تهیه آش ماش گرفتن پوست آن است که با کمى دقت بآسانى آماده میشود. ابتدا ماش را با چند مقداری آب در ظرف مناسبى می خیسانیم و بعد از مدتی آب آن را خالی کرده و مجدد آب میریزیم و روى حرارت ملایم میگذاریم تا ماشها بپزند و مرتب بهم میزنیم تا پوست ماش جدا شود و روى ظرف بیاید و با کفگیر آنرا میگیریم و گاهى کمی آب سرد در آن میریزیم که پوستهاى ماش بهتر جدا شوند طریقه دیگر گرفتن پوست ماش بدین قرار است که بعد از خیساندن ماش آن را میپزیم و از آبکش رد میکنیم سوراخهاى آبکش باید بحدی باشد که مغز ماش از آن رد شود ولى پوست ماش در آبکش باقى بماند.
بعد برنج را تمیز میکنیم میشوئیم و با پیاز رنده شده و یک تکه ماهیچه یا استخوان قلم داخل ظرف میریزیم . گوشت یا قلم که خوب پخته شد شلغم را داخل ظرف میریزیم حرارت باید کاملا ملایم باشد و آش را گاهى باید بهم زد تا تمام مواد پخته شود،در انتها جعفری تمیز کرده و خرد شده را به آن اضافه می کنیم و بعد با چاشنی دلخواه سرو می کنیم.
*با استفاده از کمی نعناع داغ و پیاز داغ می توانید خودتان هم از این آش میل کنید.
**در صورت عدم تمایل به استفاده از شلغم می توانید آن را حذف کنید. اگر به دلیل بوی شلغم مایل به استفاده نیستید بوی آن در ترکیب با مواد تا حدودی زیادی -نه کاملا- از بین می رود

عدسی :  (8ماهگی)

عدس یک لیوان
سیب‌زمینی متوسط یک عدد
پیاز رنده شده و تفت داده شده سه قاشق غذاخوری
آرد یک قاشق غذاخوری
آویشن و نعناع خشک یک قاشق غذاخوری
روغن مایع دوقاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه:

عدس را می‌پزیم و بعد از پختن، آب آن‌را کنار گذاشته میکس می کنیم تا کاملا له شود.
در ظرفی روغن ریخته و پیاز رنده شده را همراه با آرد کمی تف می‌دهیم و سپس آویشن و نمک و زردچوبه و فلفل به آن می‌زنیم و عدس کوبیده شده را به‌همراه آب‌عدس داخل آن می‌ریزیم.

اگر آب‌عدس کم بود یک لیوان آب جوش به آن اضافه می‌کنیم. سیبب‌زمینی راپخته ،میکس کرده و داخل عدس می‌ریزم و می‌گذاریم عدسی جا بی‌افتد و غلیظ شود عدسی آماده است.

حلیم :
گوشت 200 گرم
برنج دو قاشق غذا خوری
گندم پرک شده یک لیوان
اول گوشت ( بوقلمون - گوسفندی - مرغ ) را بپزید..... وقتی نیم پز شد برنج بریزید توش تا با گوشتت بپزه ...گوشت که کاملا پخت و برنج له شد .... گندم پرک شده رو بهش اضافه کنید.
وقتی گندم رو اضافه کردید باید مرتب هم بزنید که ته نگیرد اونقدر هم می زنید گه گندم هم له شود .... کمی هم روغن مایع یا کره می تونید توش بریزید که خوشمزه تر هم بشود . ............
در اخر تمام تمام مواد که پخت می زارید سرد می شه و می ریزید تو میکسر یا مخلوط کن تا مواد کاملا له بشه ... می تونید آخر سر توش دارچین هم بریزید
این حلیم کمتر از یکساعت اماده می شه می تونید با کمی شکر به نی نی ها بدید.

 

یک نوع کیک کودکانه: (١ سالگی به بعد)

مواد لازم:
شکر=1 لیوان
کره=نصف لیوان
تخم مرغ=2 عدد
آرد=1 لیوان و نصف
پکینگ پودر=2 قاشق غذاخوری
شیر=نصف لیوان
مواد لازم برای کرم:
کره=4/1 لیوان
پودر کاکائو=نصف لیوان
شیر=3/1 لیوان
وانیل=1 قاشق مرباخوری
پودر شکر=3 لیوان
طرز تهیه:
ابتدا شکر و کره و تخم مرغ را با هم مخلوط کرده،سپس آرد و پکینگ پودر و شیر را به آن اضافه می کنیم.در صورتیکه بخواهیم کیک شکلاتی بشود پودر کاکائو را هم به آن اضافه می کنیم.مایه را در ظرف های مخصوص کاپ کیک که قبلا چرب کرده ایم می ریزیم و در فر با درجه حرارت 170 درجه سانتیگراد به مدت 30 تا 45 دقیقه می گذاریم تا کیک بپزد.
طرز تهیه کرم:
کره و پودر کاکائو را با همزن خوب مخلوط کرده سپس شیر و وانیل و شکر نرم شده را به آن اضافه می کنیم.بعد از اینکه کیک سرد شد،کرم روی روی آن ریخته و در یخچال می گذاریم تا کمی خنک شود.

 

نان تست تخم مرغی: (١ سالگی به بعد)

یک چهارم تخم مرغ
یک قاشق بزرگ شیر
چند تکه نان تست
یک چهارم قاشق کره
طرز تهیه:
ابتدا تخم مرغ و شیر را خوب مخلوط می کنیم. نان های تست را به تکه های کوچک و به اندازه دلخواه برش می دهیم و در مخلوط شیر و تخم مرغ می غلتانیم. کف یک ماهیتابه را با کره چرب می کنیم و تکه های نان تست را که آغشته به تخم مرغ و شیر هستند با حرارت خیلی ملایم کمی تفت می دهیم و پشت و رو می کنیم.
حسن این غذا اینست که کوچولوهای کنجکاو و تخم مرغ نخور را می توان با آن سر میز صبحانه یا عصرانه سرگرم کرد!
این غذا در یک سایت ژاپنی در لیست غذاهای مناسب برای بچه های نه ماه به بالا پیشنهاد شده بود. در سیستم ژاپنی تخم مرغ کامل از هشت نه ماهگی برای کودکان مجاز محسوب می شود. اگر مایل بودید می توانید تا یکسالگی صبر کنید یا از زرده به تنهایی دراین غذای انگشتی استفاده کنید.

 

برنج قهوه ای

برنج قهوه ای در واقع همان برنج معمولی است که سبوس آن به طور کامل گرفته نشده است. عطر خاص خودش را دارد و موقع جویدن کمی کش میاید و از نظر مواد مغذی خیلی غنی تر از برنج معمولی است. در آسیای شرقی (چین و کره و ژاپن) برنج قهوه ای یادآور دوران فقر و جنگ میباشد (شاید چون آن زمان برنج را با همان سبوسش مصرف می کردند!؟) اما در این دوران به غیر از موارد بیماری یا کهولت یا به عنوان درمان یبوست کمتر کسی از آن استفاده می کند و قیمت بالاتری هم دارد. برنج سفید و قهوه ای میزان کالری، کربوهیدرات و چربی و پروتئین یکسانی دارند اما تفاوت آنها در میزان مواد مغذی موجود درشان است. اگر رویی ترین لایه یک دانه برنج را برداریم برنج قهوه ای و اگر لایه میانی تر هم برداشته شود برنج سفید به دست می آید. ویتامین های مختلف و مواد معدنی بسیاری با برداشتن سبوس دانه برنج از دست می روند. انواع ویتامین ها مثل ب1 و ب3 و همینطور مواد معدنی مثل آهن و مگنزیم. مثلا یک فنجان برنج قهوه ای 195 گرم منیزیم دارد در حالی که همان میزان برنج سفید فقط 19 گرم مگنزیم داراست. وقتی سبوس دانه برنج برداشته می شود روغن آن هم از دست می رود در حالیکه وجود آن در کاهش کلسترول ال دی ال بسیار کمک کنند است. اسید های چرب و فیبر برنج هم با این روش به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. به این ترتیب برنج قهوه ای بسیار سالم تر و مغذی تر از برنج سفید است. اگرچه که پخت آن به دلیل سختی پوسته اش کمی مشکل است. برای استفاده از برنج قهوه ای می توان آن را در آب گرم به مدت چند ساعت خیساند تا آسانتر پخته بشود.

فرنی سنجد و سبوس گندم
مواد لازم:
1. شیر مادر یا شیرگاو 6 قاشق غذاخوری
2. سنجد: 3عدد
3. آرد برنج:1 قاشق چایخوری
4. آرد سبوس گندم:2قاشق چایخوری‌
5. بادام: 5عدد
روش آماده سازی:
ابتدا مغز بادامها را با ریختن آب جوش پوست بگیرید و رنده کنید. . سنجدها را هم پوست کنده و گوشت آنها را رنده کنید. شیر را روی حرارت ملایم بجوشانید و آرام آرام آرد سبوس گندم و آرد برنج را اضافه کنید. بعد نوبت مغز بادام و سنجد است. آنقدر هم بزنید تا قوام بیاید و غلیظ شود. اجازه بدهید خنک شود تا کوچولو بتواند به راحتی میل کند.
نکته :
• سنجد دارای مواد مغذی فراوان مخصوصا برای رشد مغز کودک است و جایگزین فوق العاده ای برای شکر و سایر شیرین کننده های طبیعی است. ولی افراط در استفاده از آن باعث کاهش حرکت دودی روده ها و یبوست می شود، پس میانه روی را از یاد نبرید!

 

قلیه ماهی!(8 ماهگی):
ماهی یک تکه کوچک
پیازمتوسط 1 (رنده شده یا نگینی خرد شده)
گوجه فرنگی متوسط 1 (پوست گرفته ورنده شده)
گشنیز 1ق غذاخوری(خرد شده)
شنبلیله چند برگ(خرد شده)
سیر 1 حبه
آرد گندم یا برنج 1ق چایخوری
آب 1لیوان
اب لیموی تازه 1ق چایخوری
روغن زیتون2-1 ق مرباخوری

ابتدا پیاز را با روغن کمی سرخ کرده سبزی خرد شده را روی آن ریخته کمی تفت میدهم سپس ماهی و 1حبه سیر را اضافه میکنیم،موادرا هم زده وگوجه فرنگی رنده شده را اضافه میکنیم.آّب را با آرد مخلوط مکنیم و روی موادمون میریزیم یه هم میزنیم بعد سر ظرف را میذاریم بعد از جوش آمدن شعله را کم میکنیم ومیزاریم خوب بپزد و آب قلیه کم شود در اخر پخت آبلیمو را اضافه می کنیم.
حواستون باشه تیغه های ماهی را کامل بکشید بعد ماهی وسبزی زو در هم له کنید وبه نی نی بدید.بهتره سیر رو توی موادتون له نکنید چون فقط برای گرفتن بوی زخم ماهی اضافه شده ومیتونید به نی نی ندید.

 

سوپ شنبلیله(اشکنه)(8 ماهگی):
آرد ذرت یا گندم یا برنج 1 ق غذاخوری
زرده تخم مرغ 1
شنبلیله خرد شده 1ق مرباخوری
پیاز کوچک 1
گوجه فرنگی متوسط 1
سیب زمینی متوسط 1
کره 1ق مربا خوری

ابتدا آرد را در کره تفت داده سپس شنبلیله خرد شده وپیاز رنده شده ،تکه های سیب زمینی و گوجه فرنگی رنده شده را به همراه 1 لیوان آب به آن اضافه می کنیم وصبر می کنیم تا سوپ بپزد وغلیظ شود،زرده تخم مرغ را با چنگال بهم زده وکم کم به سوپ اضافه می کنیم ومرتب هم می زنیم تا جوش بزند و زرده خوب بپزد.

 

کته با ماهیچه(از ابتدای 9 ماهگی):
ماهیچه گوسفندی یک تکه
پیاز متوسط 1عدد
برنج3قاشق غذاخوری
کره1 قاشق مرباخوری
آب
ابتدا ماهیچه را با آب وپیاز رنده شده کاملاً میپزیم طوری که بعد از پختن ماهیچه مقدار کافی آّب برای اینکه برنج کاملآ نرم پخته شه باقی بمونه.برنج وکره را در آب ماهیچه میریزیم،پخته که شد آن را دم میکنیم.موقع دادن غذا با پشت قاشق پلو وماهیچه را کاملاً نرم ومخلوط کرده با کمی ماست به نینی میدیم.

هر وقت مواد گوشتی جدید برای خونه تهیه میکنید، قبل از اینکه با اونا برای نینی غذا درست کنید برای خودتون بپزید وبخورید اگه مشکلی نداشت بعد ازشون توی غذای بچه استفاده کنید.
-اگه از شیر های پاستوریزه توی غذای نینی گلها استفاده میکنید بعداز بازشدن در شیر توی یخچال تا 48 ساعت برای نینی ها قابل استفاده هست.
-قبل از مصرف شیر پاستوریزه برای غذای بچه یک قاشق از اون را بجوشونید اگه دلمه نشد استفاده کنید.
-در هنگام جایگزینی کره بجای روغن زیتون در دستور غذای بچه به این نکته توجه کنید که هر قاشق مرباخوری کره معادل 2تا قاشق مرباخوری روغن زیتونه

 

سوپ گوجه فرنگی ( از پایان 8 ماهگی)

مواد لازم 1عددگوجه فرنگی * 1عددسیب زمینی * 2 شاخه ریحان * 1قاشق سوپ خوری نشاسته ذرت * یه کوچولو کره

گوجه فرنگی رابشویید وچهارقطعه کرده پوست ودانه های ان را جدا کرده وهمراه با سیب زمینی پوست کنده و ریحان خورد شده در یک لیوان اب 20 دقیقه بپزید و بعد میکس کنید و دوباره در قابلمه بریزید آرد ذرت رادر کمی آب سرد حل کنید ودر حالی که بهم میزنید به مواد اضافه کنید و به محض جوش آمدن از روی حرارت بردارید وکره را اضافه کنید.

سوپ کدوحلوایی( برای 9ماهگی به بعد)

مواد لازم 100گرم کدو حلوایی* یک عدد سیب زمینی * 2 سی سی شیر* یه کوچولو کره * دو شاخه جعفری

کدو حلوایی و سیب زمینی را پوست بکنید و با جعفری خردشده30 دقیقه با بخار بپزید و بعد با میکسر پوره کنید و داخل قابلمه بریزید و شیررا اضافه کنید تا بجوشه و در آخر کره را اضافه کنید

 



1- چیزایی که شیکم نی نی رو سفت میکنه عبارتند از : موز - سیب - انار (به شدت) - برنج و ترکیبات اون

2- بجای دادن هرروز سیب به نی نی ها میتونین از هویج بصورت پخته یا خام (پوره یا رنده شده) یا آب هویج استفاده کنین. همچنین گلابی یا آلو هم میتونه به رفع این مشکل کمک کنه.

3- جگر و مشتقات اون مثل دل و چیزای دیگه برای نی نی ها (مخصوصا زیر 1سال) اصلاً مناسب نیست.

4- دادن آب به نی نی ها با شروع غذای کمکی لازم لازم لازم هستش! یادتون نره .مخصوصا فرنی و سوپ خیلی باعث تشنه شدن نی نی گلا میشه .

 

 

 

قلقی

گوشت رو با جعفری خوب ورز دادم . بعدیه دونه از قالبهای آب قلمه ها رو از فریز در اوردم (قبلا براتون توضیح دادم ) گذاشتم تو قابلمه روی گاز و یکمی هم آب جوشیده بهش اضافه کردم گذاشتم تا باز بشه . بعد با گوشت قلقلی های خیلی کوچولو درست کردم و انداختم توی آب قلمه ها و یکمی هم زعفرون (خیلی کم) ریختم توی آبش و گذاشتم خوب پختن. وقتی گوشتش پخت برای اینکه یکمی مزه دار بشه گوشتها رو از توی آب بیرون کشیدم و توی روغن محلی (یا کره یا روغن زیتون ) یکمی سرخ کردم و دوباره توی آب گوشت انداختم (آب گوشت کم شده و شکل یه سس رقیق شده)

سوپ رشته فرنگی با شیر: (نه ماهگی)

25 سانتی لیتر شیر .... 1قاشق سوپخوری رشته فرنگی(حدود20گرم) .... 5گرم کره.... مقدارخیلی کمی نمک.... شیر را درظرفی ریخته ونمک به ان اضافه کرده وروی حرارت قرار دهید تا به جوش اید.رشته فرنگی را داخل شیر ریخته وبگذارید خوب بپزد. دراین مدت برای جلوگیری از سر رفتن شیر. مرتب انرا با قاشق چوبی هم بزنید.پس از پختن ونرم شدن رشته انرا در بشقاب بریزید وکره رادر ان خوب حل کنید. پس از ملایم شدن دمای سوپ انرا به نی نی بدین بخوره. البته مقداری خیلی کمی شکر یا شکر نیشکر میتوان بصورت دلخواه به سوپ اضافه کنید.

سوپ کدو حلوایی: (4ماهگی)

100گرم کدو حلوایی... 1 عدد سیب زمینی .... 20سانتی لیتر شیر .... 5 گرم کره .... 2شاخه جعفری .... پوست سخت الیاف و دانه های کدو را جدا کنید .سیب زمینی را پوست کنده وبشویید. سبزی ها را ریز کرده و30دقیقه بابخار بپزید. سبزی های پخته شده را توسط مخلوط کن به صورت پوره در بیاورید .پوره را داخل قابلمه بریزید وشیر به ان اضافه کرده وبه مدت 2تا3دقیقه حرارت بدهید تا جوش اید.سپس ظرف رااز روی اجاق برداشته وکره را به ان اضافه کنید.سوپ را پس از مناسب شدن دمای ان در شیشه شیر ریخته و به نی نیهاتون بدین.

سوپ گوجه فرنگی: (8ماهگی)
ماهیچه گوسفندی 1 عدد
تره فرنگی خردشده 1قاشق غذاخوری
شوید خردشده 1 قاشق چایخوری
جو پرک 1 اقشق مرباخوری
گوجه فرنگی متوسط فیله شده 1 عدد
کدوحلوایی 1 تکه کوچک
آلو 1 عدد

همه ی مواد رو بجز شوید و گوجه فرنگی بریزین با 1 لیوان آب بپزه. در اواخر پخت گوجه فرنگی و شوید تازه ی خردشده رو اضافه کنین و بزارین چند تا جوش دیگه هم بزنه. بعد از پخت با آبلیموی تازه یا ماست کم چرب بدین نی نی گلتون .

نکته1: این سوپ بدلیل داشتن تره فرنگی و شوید تازه عطر خیلی خوبی داره
نکته2: همیشه سبزیجات رو در اواخر پخت به غذا اضافه کنین که خاصیتش ازبین نره
نکته3: آلو و کدوحلوایی باعث جلوگیری از سفت شدن شکم نی نی گلتون میشه

کته ماست نی نی :

فیله مرغ
برنج
پیاز کوچک
یک عدد گوجه فرنگی رنده شده
کره یه کوچولوووووووو

اول فیله مرغ رو بگذارید با یک عدد پیاز خوب بپزه .. بعدش آب مرغ رو صاف کنید و از همون برای آب برنج استفاده کنید .. برنج و کره و گوجه فرنگی رو بهش اضافه کنید .. این کته بخاطر درست شدنش با آب مرغ مزه خوبی بهش میده

میان وعده ی مقوی زمستونی: (8ماهگی)
نون سنگک خردشده 2 قاشق غذاخوری
پودر بادوم 1 قاشق چایخوری
خرما 1 عدد
کره نصف قاشق چایخوری

همه ی مواد رو با مقداری آب بریزین توط ظرف و با قاشق مخلوطش کنین تا نون ها نرم بشه . بعدش بدین نی نی گلتون نوش جون کنه. واقعاً خوشمزه و مقویه

آش دندونی

مواد لازم :
گندم پوست کنده 1 لیوان
نخود 1 لیوان
لوبیا سفید 1 لیوان
عدس 1 لیوان
ماش 1 لیوان
پیاز داغ 2 قاشق غذاخوری
آب گوشت به مقدار لازم
نمک به مقدار لازم

طرز تهیه:
تمام حبوبات را چند ساعتی خیس می کنیم تا کمی نرم شوند و نفخ آنها گرفته شود.
سپس تمام حبوبات را به همراه گندم در قابلمه ریخته و می گذاریم بپزد.
پس از اینکه حبوبات کمی نرم شد، آب گوشت را اضافه کرده و می گذاریم تا حبوبات بپزد و خوب لعاب بیاندازد.
باید مرتب هم بزنیم تا آش ته نگیرد و گندم کاملا نرم شود و لعاب بیاندازد.
وقتی آش خوب لعاب دار شد، یک قاشق پیاز داغ و نمک را اضافه می کنیم. باید نیم ساعت دیگر آش بپزد.
در آخر آش را در ظرف می ریزیم و با بقیه پیاز داغ روی آن را تزئین کرده و سرو می کنیم.

(این غذا معمولاً برای نی نی ها مورد استفاده قرار نمیگیره و بیشتر برای دندون دار شدن نی نی ها پخته میشه و بین اقوام و همسایه ها پخش میشه)

سوپ سرماخوردگی: (8ماهگی)
ران مرغ 1 تکه
پیاز 1 عدد
شلغم 1عدد
ورمیشل 1 قاشق غذاخوری
کرفس خردشده 1 قاشق مرباخوری
آلو خورشتی 2-3 عدد
بادم پوست کنده رنده شده 1-2 عدد
جعفری و گشنیز کمی

همه ی مواد رو با 1 لیوان آب بزارین بپزه و بعد از پخت با هروسیله ای که دارین لهش کنین و با کمی آبلیموی تازه بدین نی نی تون نوش جون کنه.

لوبیاپلوی نی نی: (8ماهگی)

لوبیاسبز خردشده 1قاشق غذاخوری
برنج 1-2 قاشق غذاخوری
گوشت چرخکرده 1 قاشق غذاخوری
گوجه فرنگی متوسط 1 عدد

همه ی مواد بالا رو با پ لیوان آب بریزین توی ظرف و بزارین با حرارت ملایم آروم آروم بپزه و حسابی له بشه. بعد با گوشت کوب یا هر وسیله ی دیگه ای که دارین یه کم لهش کنین و چند قطره آبلیموی تازه بریزین توش و بدین نی نی خوشگلتون بخوره

نکته1:گوجه فرنگی رو پوست بکنین و خرد کنین و بریزین توی غذا که راحت تر پخته بشه
نکته2: میتونین این غذار و با ماست کم چرب به نی نی خوشگلتون بدین که دیگه کامل کامل بشه

سبزی پلو ماهی با سالاد شیرازی: (9ماهگی)

سبزی پلو 3 قاشق غذاخوری
ماهی آب پز شده 1 تکه کوچک
گوجه فرنگی فیله شده 1 عدد متوسط
خیار پوست کنده 1 عدد متوسط
پیاز 1 عدد کوچک

سبزی پلوی آماده رو که بهتره کم نمک یا بدون نمک باشه رو با یه ذره آب مخلوط کرده و با پشت قاشق له می کنیم. بعدش چند تیکه از گوشت ماهی آبپز شده رو میریزیم توش و اون رو هم باهاش له میکنیم. بعدش توی یه ظرف دیگه پوست گوجه فرنگی رو میگیریم و خردش میکنیم و خیار رو هم پوست میکنیم و پیاز کوچولو رو هم میریزیم. بعدش با گوشت کوب برقی چندبار میزنیم تا خرد بشه ولی کاملا له نشه. چند قطره هم آب لیموی ترش تازه رو میریزم و میدیم نی نی خوشگلمون بخوره و حالشو بره. البته مراقب تیغ های ماهی باشین

طرز تهیه جوانه غلات: (8ماهگی)
برای درست کردن جوانه ی غلات ؛ همون طور که برای عید سبزه سبز میکنیم یه مقدار از غلات (گندم؛ ماش؛ شبدر...) رو پاک میکنیم. بعدش حسابی میشوریم و خیسش میکنیم. یکی دو روز میزاریم خیس بخوره و تی این مدت چندین بار آبش رو عوش میکنیم تا بو نگیره. بعدش که یه کوچولو نوک غلات زد بیرون از آب درش میاریم و میریزیم توی یه ظرف و یه پارچه ی تمیز نمدار روی میزاریم روش و مرتب هم اون ارچه رو نمدار میکنیم تا غلاتمون که زیر پارچه هستن خشک نشن. بستگی به دمای اتاقی که توش گذاشتین داره که یه روز یا بیشتر و کمتر طول بکشه تا غلاتمون جوانه بزنن. اصطلاحا میگن نقره بزنن :) همین که جوونه ی کوچولو زد بیرون موقع استفاده کردنشه. بعد از این میتونین توی یخچال نگهش دارین و توی روزای اول برای غذاهای نی نی استفاده کنین. البته معمولا تا 1 هفته هم میشه نگهش داشت ولی بهتره تازه تازه برای نی نی خوشگلا استفاده بشه و باقیمانده اش رو برای خودمون استفاده کنیم. حالا میتونین این جوانه رو بزارین یه کم خشک بشه و آردش کنین و بصورت پودر توی غذاهای نی نی بریزین یا اینکه همین جوری تازه اش رو براشون استفاده کنین

برای تهیه آرد برنج یه پیمانه برنج رو خوب بشور و بریز توی کاسه و بزار 1 روز یا یه نصفه روز خیس بخوره. بعدش آبش رو خالی کن و توی سینی پهنش کن تا یه ذره خشک بشه ولی نم داشته بشه. آخه اگه خشک بشه آرد کردنش راحت نیست و خوب خوب آرد نمیشه و توش دونه های درشت میمونه. بعدش که یه ذره آبش رفت بریزش توی آسیاب برقی (من آسیاب برقی tefal دارم که خیلی عالیه و مواد خشک و تر رو میشه باهاش آرد کرد) و کاملا پودرش کن. چندین بار لازمه که در آسیاب رو باز کنی و هم بزنی تا کاملا همه ی مواد آرد بشه. بعدش آرد برنج های آماده شده رو بریز توی یه ظرف و بزار توی هوای اتاق تا یکی دوروز بمونه و کاملا خشک خشک بشه . توی این مدت هم روزی چندبار همش بزن تا کاملا همه جاش زیرو رو بشه و همه جاش خشک بشه. اگه اینکارو نکنی و نم داشته باشه حتی اگه آرد برنجت رو توی یخچالم بزاری کپک میزنه لی اگه خشک خشک بشه میتونی توی یه ظرف دربسته (مثل ظرفهای شیرخشک) بریزی و بزاری توی کابینت و نیازی به گذاشتن توی یخچال هم نیست

چند نکته درمورد غذای کودکان:
1- بخارپز کردن بهترین روش پخت مواد غذایی کودکان همچون سبزیجات است درغیر این صورت میتوان آبپز کردن را جایگزین آن نمود.

2- برای آبپز کردن مواد غذایی آب را به اندازه کافی درظرف مورد نظر بریزید که بعد از پخت؛ مجبور به دور ریختن آب آن نشوید.

3- افزودن نمک و شکر تا یکسالگی برای کودکان توصیه نمی شود

4- بعد از پختن مواد غذایی ؛ خصوصا غذاهایی که حاوی گوشت هستند به محض خنک شدن ؛ آنرا در یخچال قرار دهید.

5- برای گرم نمودن و استفاده ی مجدد از غذاهای پخته شده ؛ حتماً آنها را کاملا گرم نموده و بجوشانید و بعد از خنک کردن به کودک بدهید.

6- حتی الامکان غذاهای کودکان را به اندازه ی یک وعده ی آنها تهیه نمایید.

7- غذاهای پخته شده کودکان را بیشتر از 24 ساعت در یخچال نگهداری و مصرف ننمایید.

8- غذاهایی همچون فرنی که دارای شیر هستند یا غذاهایی که تخم مرغ دارند را هرگز در فضای اتاق نگهداری ننموده و بالافاصله بعد از خنک شدن به یخچال منتقل نمایید.

9- حتی الامکان برای نگهداری غذاهای پخته شده ی کودکان از ظروف شیشه ای استفاده نموده و درصورت نگهداری در ظروف پلاستیکی؛ حتما از ظروف مخصوص نگهداری مواد غذایی کودکان که دارای شرایط لازم بوده و جنس پلاستیک آن بی ضرر باشد استفاده نمایید.

10- برای پختن سبزیجات؛ حتما در ظرف را کاملا ببندید تا خاصیت آن حفظ شود.

پوره میوه

یک عدد سیب
یک عدد گلابی رسیده
سیب و گلابی را پوست میکنیم و به 4 قسمت تقسیم کرده و دانه هایش را درمی آوریم بعد می گزاریم با کمی آب داخل قابلمه با حرارت ملایم تا بپزد و نرم شود. اگه با بخار پز بپزیم بهتره چون ویتامین هاش از بین نمیره. بعد از پختن با مخلوط کن به شکل پوره در مآوریم، خیلی خوشمزه میشه. نوش جون نینی ها

میتونیم برای تنوع هر دفعه یکی از مواد زیر رو با هم بپزیم و پوره کنیم:( برای نینی های زیر 9 ماه بهتره میوه ها رو بپزیم)

برگه زردآلو + سیب
موز + اووکادو
هلو + زردآلو
سیب زمینی + هویج

 

کِرِم خرما: (8ماهگی)
آرد برنج 1 قاشق غذاخوری پر
خرمای پوست کنده 1 عدد
آب 1 فنجون

آرد و آب رو بریزین توی ظرف و بزارین حدود 10 دقیقه بجوشه. بعد خرمای پوست کنده رو بریزین توش و له کنین و 5-6 دقیقه ی دیگه هم بزارین بمونه تا کاملا بپزه و نرم بشه. بعدش بزارین یه کم خنک بشه و به نی نی خوشگلاتون بدین

بشقاب سبزیجات نی نی: (8ماهگی)
لوبیا سبز درسته 4-5 عدد
هویج متوسط 2 عدد
ساقه کرفس خرد نشده 2-3 تکه
ذرت پخته 1 قاشق غذاخوری
سیب زمینی کوچک پخته 1 عدد
نخود فرنگی پخته 1 قاشق غذاخوری
کره گیاهی 1 قاشق چایخوری

لوبیا سبز درسته رو بشورین و فقط سر و تهش رو بگیرین . هویج رو پوست بکنین و از طول به دو قسمت تقسیم کنین. ساقه کرفس رو با ندازه 10 سانت ببرین و این مواد رو بزارین با مقداری آب کاملاً بپزه.
ذرت و سیب زمینی و نخود فرنگی پخته رو با کره و یه کمی آب بصورت پوره دربیارین. حالا با استفاده از قیف این پوره رو به اشکال مختلف و دلخواه در بشقاب بریزین. بعد سبزیجات پخته رو هم به فرم های متنوع بزارین توی ظرف. مثلا میتونین به شکل یه صورت اونها رو تزئین کنین .

طرز تهیه آب نبات میوه ای: ( این دسر واسه نینیهایی که میخوان دندون در بیارن خوبه دردشون رو کم میکنه)

آب انگور
یک پاکت ژلاتین
ماست وانیلی یا ماست ساده که میتونین کمی توش وانیل بریزین
تمشک و یک عدد موز

آب انگور بریزید توی یه قابلمه کوچک و گرمش کنید بعد ژلاتین رو بهش اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا حل بشه بعد این مواد رو بریزین تو مخلوط کن و تمشک و ماست و موز رو بهش اضافه کنید و با هم مخلوط کنید. از هم زن دستی هم میتونید استفاده کنید.
وقتی کاملا مواد با هم مخلوط شدن بریزین توی قالب بستنی یا شکلات که مخصوص فریزره بزارید یخ بزنه. بعد بدید دست نینی کوچولو تا مک بزنه با این کار هم درد دندونش آروم میشه هم یه چیز مقوی خورده.

 

دسر

یک عدد موز رسیده
کمی ماست کودک
کمی پودر جوانه گندم

موز را به صورت تکه های بلند خرد میکنیم بعد توی ماست می غلتونیم یعنی با ماست سرتاسر موز رو میپوشونیم بعد با پودر جوانه گندم روشو میپوشونیم. تکه های موز رو میزاریم تو فریزر تا سفت بشه و بعد میدیم دست نی نی ها تا به عنوان بستنی بخورن

کرم ذرت: (7ماهگی)
آرد برنج 1قاشق غذاخوری
ذرت پخته 1 قاشق غذاخوری
آب 1 فنجون

مواد بالا رو بریزین توی ظرف و بزارین روی حرارت و حدود 15 دقیقه بزارین و مرتب هم بزنین که خوب بپزه. بعد از پختن هم با هر وسیله ای داشتین لهش کنین و بدین به نی نی خوشگلتون

نکته1: ذرت دارای مقدار بسیار خوبی از ویتامین A ؛ کلسیم و پتاسیم و فسفر میباشد

 کِر ِم سیب: (6ماهگی)
آرد برنج 1 قاشق غذاخوری
سیب ( به یا گلابی) متوسط 1 عدد
آب 1 فنجون

آرد برنج و آب را مخلوط کنین و بزارین روی حرارت و نصف یه سیب رو پوست بکنین و رنده کنین و بریزین توش و بزارین 1 ربع که کاملا بپزه و نرم بشه.

نکته1: گلابی حاوی ویتامین ای و ث و همچنین دارای کلسیم، آهن، منیزیم و روی است.یکی از خواص گلابی خاصیت ملین بودن آن است و دانه‌های ریزی که در موقع خوردن گلابی احساس می‌کنید، برای دفع مواد زائد مفید می‌باشند.

نکته2:به دارای ویتامین A و B بوده و دارای آهک و تانن است. همچنین ملین بسیار خوبی است.

خواص پیازچه

پیازچه فواید متعددی دارد. به تازگی متخصصان علوم تغذیه فرانسه در یافه اند که پیازچه ادرار آور است زیرا 85 در صد آن را آب تشکیل می دهد.
در پیازچه 243 میلی گرم پتاسیم و 4 میلی گرم سدیم و 27 گرم کالری است.
دانشمندان دریافته اند که بخش سفید رنگ پیازچه دارای مواد قندی است که در ادرار کردن تأثسر می گذارد و بخش سبز آن ویتامین«ث» دارد که دستگاه دفاعی بدن را تقویت می کند. و 2 میلی گرم ماده کاوتین پیازچه به بازسازی سلولها کمک می کند

سوپ تقویت شده ی نی نی: (8ماهگی)
گل ماهیچه 1 عدد
پیاز کوچک 1 عدد
شلغم متوسط 1 عدد
تره فرنگی خردشده 1 قاشق غذاخوری
بادوم خردشده 1قاشق چایخوری
هویج متوسط 1 عدد
گندم پرک 1قاشق غذاخوری
آب 2 لیوان

همه ی مواد بالا رو بریزین توی ظرف و برای مدت 2ساعت بزارین کاملا بپزه و بعدش با هروسیله ای داشتین لهش کنین . موقع سرو هم کمی کره گیاهی یا روغن زیتون بدون بو و کمی هم آبلیموی تازه بهش اضافه کنین و به نی نی خوشگلتون بدین. ایشالا بخوره و قوی بشه

سوپ سبزیجات پاییزی: (8ماهگی)
ران مرغ 1 تکه
تره فرنگی خردشده 1 قاشق غذاخوری
کرفس خردشده 1 قاشق غذاخوری
هویج متوسط 1 عدد
کدو حلوایی 2 قطعه
ورمیشل 1 قاشق غذاخوری
آب 1 لیوان

همه مواد بالا رو میریزیم توی قابلمه و میزاریم به مدت 2ساعت بپزه. این سوپ به دلیل داشتن تره فرنگی عطر خیلی خوبی میگیره و میتونین بعد از پخت با کمی آبلیموی تازه به نی نی بدین

معجون سرلاکی: (8ماهگی)
آرد برنج 1قاشق غذاخوری
شیرخشک 1 پیمانه
آب 1 فنجون
بیسکوییت مادر 2-3 عدد
زرده تخم مرغ 1عدد

آرد و  و زرده تخم مرغ رو میریزیم توی ظرف و هم میزنیم تا مخلوط بشه. بعدش بیسکوییت مادر ها رو خرد می کنیم و میریزیم توش و میزاریم یه کم بمونه و خیس بخوره . بعد با پشت قاشق لهش میکنیم و با مواد دیگه حسابی مخلوطش میکنیم. بعدش هم آب رو اضافه میکنیم و میزاریم روی حرارت و مرتب هم میزنیم تا تخم مرغ و آرد کاملا بپزه. حدود 10-15 دقیقه طول میکشه تا مواد پخته بشه. بعد از پخت هم شیرخشک رو بهش اضافه میکنیم. بخاطر بیسکوییت ها این معجون عطر خیلی خوبی میگیره

حریره خرما

یک عدد خرمای پوست کنده
دوقاشق مربا خوری آرد برنج
نصف قاشق مرباخوری شکر
یک لیوان آب
شصت میل شیر خشک آماده (یا به همان میزان شیر مادر یا شیر پاستوریزه ی جوشیده)

آرد برنج و با آب مخلوط میکنیم و خرما رو توش له میکنیم میزاریم روی شعله ی کم یه کم که سفت شد شیر و شکر رو اضافه میکنیم و میزاریم قوام بیاد.

حلوای نی نی : (8 ماهگی)

آرد گندم 1 قاشق غذاخوری
خرما 1 عدد
آب 1 فنجون
پودر بادوم 1 قاشق چایخوری
کره 1 قاشق چایخوری


آرد را میزاریم روی حرارت تا آروم آروم تفت داده بشه و بوی خامی اش گرفته بشه . بعد کره رو اضافه می کنیم و آروم هم میزنیم. یه کم که سرخ شد خرما رو پوست می کنیم و له می کنیمش و میریزیم توش. بعدشم پودر بادوم رو اضافه می کنیم و هم میزنیم. آخرسر هم آب رو کم کم اضافه می کنیم و هم میزنیم تا کاملا مخلوط بشه و مثل حلوا دربیاد. البته یه کم شل تر از حلوا باشه بهتره که نی نی خوشگلامون راحت بتونن بخورنش

نکته 1: بهتره از آرد سنگگ که از نانوایی تهیه شده استفاده کنین که سبوس هم داشته باشه
نکته2: موقع ریختن آب مراقب بخار آبی که از ظرف بلند میشه باشین
نکته3:آرد را به میزانی تفت بدین که رنگش تغییر کنه و عطر خامیش گرفته بشه ولی نسوزه
نکته4: بعلت خوردن ماست و غذاهای دیگه ممکنه نی نی خوشگلا سردیشون کنه که این حلوا میتونه به رفع اون کمک کنه

سوپ ساده نی نی : (6ماهگی)

برنج 1 قاشق چایخوری
هویج 1 عدد کوچک
عدس 1 قاشق چایخوری
مرغ یا ماهیچه یا قلم کمی
مواد را در قابلمه میپذیم و بعد میکس می کنیم.و به نی نی می دهیم.
در ابتدا غلظت غذا باید به گونه ای باشد که وقتی غذا بماند سفت نشود.
در مورد سیب زمینی نباید از مخلوط کن برقی استفاده کرد چون نشاسته آن تجزیه می شود. ترجیحأ از نوع دستی استفاده کنید.

 

چگونه می توان مطمئن شد مواد مغذی کافی به کودک می رسد.
نوزادان و کودکان نیز مانند بزرگسالان به پنج گروه اصلی مواد مغذی، هیدرات کربن، چربی، پروتئین، ویتامین و مواد معدنی نیاز دارند. در شش ماهه اول زندگی این مواد را از شیر مادر و یا شیر خشک گرفته و پس از آن باید با غذاهای متنوع و سالم بگیرند.
از آنجائیکه معده کودک بسیار کوچک می باشد و نمی تواند حجم زیادی را در هر بار تحمل کند، بنابراین باید غذاهایی برای کودک آماده کرد که با حجم کم هم بتوانند تمام مواد مغذی را به او برسانند. کودکان از سن 1 تا 5 سالگی سرعت رشدشان کندتر می شود. بنابراین در مقایسه با سال اول تولدشان به میزان کالری کمتری نیاز دارند. بسیاری از مادران و پدران دارای کودک خردسال فر می کنندکه کودکشان به اندازه کافی غذا نمی خورد. ولی آنچه که به نظر شما کم و ناکافی می آید، می تواند برای معده کم حجم کودکتان سیر کننده و کافی باشد.
آنچه که در غذای کودک باید دقت کرد نه تنها حجم غذای او بلکه کیفیت و تنوع غذایی نیز می باشد. راهنمایی زیر کمک می کند تا بدانید که عادات غذایی کودک خردسال شما، مواد مغذی کافی را به او می رساند.
.

· قدم اول: میزان رشد کودک را تحت نظر داشته باشید. از منحنی رشد برای ثبت قد و وزن کودکتان استفاده کنید و در هر بار ویزیت پزشک قد و وزن او را بر روی منحنی بکشید. اگر وزن و قد او در منحنی 50% و یا بالاتر قرار دارد، به این معناست که او به میزان کافی، انرژی از غذاهای متنوع می گیرد. اگر که کودک شما از یک خط منحنی رشد به خط پایین تری نزول کند، این امر می تواند نشانه ای برای وجود مشکل تغذیه ای و سوء تغذیه باشد. اگر کودک شما از ابتدا در .اطراف یکی از خطوط زیر 50% بوده و بر روی همان خط به تدریج بالا آمده است، به احتمال زیاد مشکلی برایش وجود ندارد. ولی اگر او در طی چندماه به اندازه یکی از این خطوط منحنی رشد پایین آمده باشد، بعنوان مثال از خط 50% به 25% نزول یافته باشد، این احتمال می رود غذای کافی به او نمی رسد. اولین نشانه فقر غذایی، کم و آهسته شدن آهنگ رشد کودک می باشد. اگر که فرزند شما بر روی منحنی قد به اندازه یک خط پایین بیاید حتماً با پزشک مشورت نمایید زیرا که آن می تواند دلیل جدی تری علاوه بر کمبود تغذیه داشته باشد.
البته به یاد داشته باشید که پیش از اینکه نگران شوید، دو دلیل طبیعی برای کم شدن و یا ثابت ماندن وزن کودک در منحنی رشد وجود دارد. کودکان بر اثر تحرک بیشتر از قبیل چهار دست و پا راه رفتن و دویدن انرژی بیشتری می سوزانند ممکن است بر روی منحنی رشد کمی پایین آیند این حالت می تواند در هر زمان از 9 ماهگی تا 2 سالگی رخ دهد.
دلیل دوم بسته به فرم بدن کودکتان دارد. معمولاً کودکانی که کشیده هستند و قدشان سریع تر رشد می کند ممکن است که به روی منحنی وزن کاهش داشته باشند بعنوان مثال کاملاً طبیعی است که فرزندتان به روی منحنی قد روی خط 75% و بر روی منحنی وزنی به روی خط 25% باشد.
·
قدم دوم: او را از نظر کمبود مواد غذایی چک کنید. با چک کردن کامل بدن نوزاد می توانید از سر تا به پا در صورت وجود کمبود و مواد مغذی در بدن او به آن پی ببرید. هر یک از علایم زیر می توانند دلیل کمبود مواد مغذی باشد در صورت مشاهده هر یک از این علایم با پزشک اطفال مشورت نمایید.
مو: موی کم پشت، شکننده، خشک و مو خوره دار
پوست: رنگ پریده، پوست خشک و پوست پوست و چروک دار و یا اینکه به صورت شل به ماهیچه وصل باشد. پوست به آسانی و سریع حتی در جاهائیکه در معرض زمین خوردن نیستند کبود شود، داشتن مویرگهای نمایان در زیر پوست و دیر خوب شدن زخمها
چشم ها: حلقه تیره در اطراف چشم و گود افتادن چشم
لب ها: وجود شکاف در اطراف لب که دیر خوب می شوند.
لثه: لثه نرم که به راحتی نیز خون می افتد.
دندان: دندان های بدون دوام با پوسیدگی های زیاد.
زبان: کم رنگ و صاف (بدون پرز بودن)
ناخن ها: شکننده، نازک
استخوان ها: پاهای قوس دار (به اصطلاح پرانتزی)، دنده های بالا آمده
بیشتر علائم بالا نشان دهنده کمبود ویتامینها و مواد معدنی و یا به طور کلی کمبود مواد مغذی به طور بسیار جدی می باشد. اگر کودک شما به مقدار کم دچار سوء تغذیه باشد ممکن است یک یا چند تا از نشانه های بالا را داشته باشد و یا اصلاً هیچ علایم ظاهری نداشته باشد.
.

·قدم سوم: قدم اول و دوم شما به شما نشان می دهند که آیا کودک شما دچار کمبود مواد مغذی هست یا نه. ولی اینکه شما بدانید که فرزندتان تغذیه ایده آل را برای رشد ایده آلش دریافت می کند را تنها از طریق آنالیز تغذیه ای می توانید دریابید.


.
طریقه انجام آنالیز تغذیه ای
برای یک هفته همه آنچه را که فرزندتان می خورد را یاد داشت کنید. نوع غذا ومقدار آنرا برحسب گرم، تعداد قاشق و یا تکه ها را یادداشت کنید. سپس با یک متخصص تغذیه که در زمینه آنالیز تغذیه ای تجربه دارد ملاقات کنید. آنالیزهای تغذیه ای از یک برنامه کامپیوتری استفاده می کنند که می تواند داده های شما را گرفته و مقدار کالری، پروتئین، هیدرات کربن، چربی، ویتامین، مواد معدنی و فیبر دریافتی کودکتان را محاسبه کند. سپس متخصص تغذیه این مقدار را با مقدار ایده آل مورد نیاز سن کودک شما مقایسه می کند. اگر که فرزندتان ماده خاصی را کمتر از مقدار ایده آل دریافت کند، متخصص تغذیه با نوشتن دستور غذایی برای شما، سعی به جبران آن ماده می کند. ممکن است که فرزند شما به استفاده از قرص های مکمل از قبیل مولتی ویتامین و یا کلسیم و .... نیز نیاز داشته باشد.
این پروسس می تواند هزینه بر و وقت گیر باشد. ولی اگر که شما همواره این نگرانی را دارید که کودکتان به مقدار کافی غذا نمی خورد این روش بهترین راه برای اثبات آن است. البته آنالیز تغذیه ای شما هنگامی دقیق است که شما اطلاعاتی را که از تغذیه کودکتان جمع می کنید دقیق و بدون غلط باشد. البته اگر شما بخواهید خود نیز با صرف دقت و بدست آوردن اطلاعات تغذیه ای از طریق کتاب و یا اینترنت می توانید بدون کمک گرفتن از متخصص تغذیه، میزان دریافتی مواد مغذی را در کودکتان محاسبه کنید.

خیال باطل

لاکتوز، قند موجود در شیر است. در برخی از افراد آنزیمی که مسئول شکستن و تجزیه لاکتوز است که لاکتاز نامیده می شود، به اندازه کافی وجود ندارد. بنابراین در حدود چند ساعت پس از مصرف شیر در این افراد، آنها دچار نفق، دل درد و یا حتی اسهال می شوند. کودکان مستعد به داشتن عدم تحمل لاکتوز معمولاً در سنین 3 تا 4 سالگی آنرا نشان می دهند، زیرا که این سنینی است که احتمال توقف ساخت این آنزیم، وجود دارد. اینکه کودکان پیش از این سن به عدم تحمل لاکتوز دچار شوند بسیار نادر می باشد. برخی از نوزادان و کودکان کمتر از سه سال ممکن است به طور موقت و بر اثر یک مریضی مربوط به دستگاه گوارش و یا بر اثر مصرف آنتی بیوتیک به این امر ابتلا شوند، ولی همانطور که گفته شد این فقط موقت است و برطرف می شود. در این مدت بهتر است با پزشک اطفال مشورت نمایید تا برای کودکتان شیر بدون لاکتوز تجویز نماید.
اگر که شما فکری می کنید کودکتان دچار عدم تحمل لاکتوز است، لبنیات را از غذای او حذف نکنید از آنجائیکه لبنیات قسمت عمده کلسیم مورد نیاز کودک را فراهم می کند، باید جزو غذاهای اصلی کودک باشد. حتی کودکانیکه نمی توانند لاکتوز را تحمل کنند می توانند به میزان کم لبنیات را با سایر مواد غذایی مصرف کنند همچنین می توانید برای آنها شیر و لبنیات بدون لاکتوز تهیه نمائید. ماست و پنیر نیز بسیار مناسب هستند زیرا که در مرحله درست شدن آنها لاکتوز تجزیه می شود.

متفکر

حساسیت غذایی:
حدود 5% از کودکان دارای حساسیت غذایی هستند. در این کودکان سیستم دفاعی بدن برخی از مواد غذایی را بعنوان ماده مزاحم تلقی کرده و برای دفع آن شروع به تولید آنتی بادی می کند. این آنتی بادی ها می توانند باعث ایجاد حساسیت پوستی (دانه های قرمز بر روی پوست)، اسهال و پر آب شدن چشم شوند.
حساسیت غذایی به دو صورت می تواند ر خ دهد:
- اول اینکه حساسیت بلافاصله پس از خوردن غذا ظاهر می شود. بدین صورت که پس از صرف غذا گلوی کودک متورم شده و او شروع به عطسه می کند، این حالت می تواند توأم با ریزش اشک و پر آب شدن چشم و یا خارش زبان نیز باشد. در موارد نادر تورم گلوی کودک به اندازه ای می شود که می تواند تنفس او را دچار مشکل کند در این صورت باید فوراً کودک را به قسمت اورژانس مرکز درمانی یا بیمارستان ببرید.
- دسته دوم حساسیت ها آنهایی هستند که علایم آن پس از چند روز بروز پیدا می کند. این علایم معمولاً با دانه های قرمز بر روی پوست و یا به هم ریختن شکم کودک همراه است.
برای اینکه مطمئن شوید که کودک شما حساسیت به غذایی خاص ندارد. هنگامیکه می خواهید برای او غذای جدید را شروع کنید بهتر است که هر غذا را با دادن میزان کم شروع کرده و بین هر غذای جدید چند روز فاصله بگذارید تا در صورت بروز حساسیت بدانید کدام غذا باعث ایجاد حساسیت شده است. با دانستن غذایی که کودکتان به آن حساس است باید آنرا از وعده غذایی او حذف کنید. در برخی از کودکان امکان این وجود دارد که حساسیت به غذای خاص خود به خود با گذشت زمان برطرف شود. بنابراین پس از یک ماه می توانید دوباره غذای مذکور را به میزان کم به او داده تا عکس العمل او را به آن غذا بدانید و معمولاً اغلب آلژی ها به غذا از 9 نوع ماده غذایی ایجاد می شوند. این غذاها عبارتند از: لبنیات، غذاهای دریایی، گندم و غذاهای درست شده از آن، آجیل، بادام زمینی، سفیده تخم مرغ، مرکبات، لوبیاو افزودنی و چاشنی های غذا. بنابراین پیش از دادن این غذاها به کودکتان بیشتر مراقب و گوش به زنگ آثار حساسیت باشید. اغلب کودکان دچار حساسیت غذایی ، پس از 3 سالگی این حساسیت را از دست می دهند و می توانند همه جور غذایی را بخورند.
مطلب دیگری که باید مراعات کنید در ارتباط با باقالی می باشد و برخی از افراد به طور ژنتیکی دچار کمبود آنزیم فسفات 6 گلوکز در بدنشان هستند. این افراد با خوردن و یا بو کردن باقالی تازه دچار بروز حالتهایی شبیه به حساسیت می شوند. این علایم عبارتند از ورم لبها، صورت و بدن، تنگی نفس و در حالتهای خیلی شدید حتی رفتن به کما نیز می باشد.

 

پوره ی هویج و سیب زمینی

هویج یک عدد
سیب زمینی یک عدد
آب مرغ نصف فنجان
کره یک قاشق مربا خوری
جعفری

هویج و سیب زمینی رو ریز میکنیم و میزاریم با آب مرغ بپزه در آخر بهش جعفری و کره و اضافه میکنیم یه مقدار که قوام اومد میکس میکنیم تقریبا باید حالت خمیری داشته باشه.

راستی جعفری رو همیشه آخرین لحظه اضافه کنید و در زمان پختش در ظرف و ببندین که ویتامینهاش از بین نره.

 

فرنی تخم مرغی: (8ماهگی)
آرد برنج خونگی 1 قاشق غذاخوری
شیرخشک 1 پیمانه
آب 1 فنجان
زرده تخم مرغ 1 عدد
شکر (درصورت تمایل) کمی
کره نصف قاشق چایخوری

آرد را با آب و  شکر (درصورت تمایل) مخلوط کرده و روی حرارت میزاریم تا بجوشه . بعد حرارت را کم می کنیم و زرده تخم مرغ را (که قبلا از سفیده جدا کرده ایم ) میریزیم توش و مرتب هم میزنیم تا کاملاً بپزه. در اواخر پخت هم کره را اضافه میکنیم . بعدشم شیر خشک رو اضافه کرده وخوب هم میزنیم تا کاملا مخلوط بشه و گلوله گلوله نشه.

نکته1: بعد از ریختن تخم مرغ باید مرتب غذا را هم بزنیم تا تخم مرغ با مواد مخلوط شده و بپزد
نکته2: باید دقت شود که تخم مرغ کاملاً پخته شود
نکته3: حدود 15 دقیقه برای پخت این غذا زمان نیاز دارید
نکته4: به دلیل داشتن تخم مرغ در این غذا بهتر است مقدار آماده شده در همان وعده مصرف شود و از نگهداری و مصرف مجدد جلوگیری شود.

خوراک لوبیا سبز: (8ماهگی)
لوبیا سبزیک قاشق غذاخوری که قبلاپخته شده است
گوشت ماهیچه گوسفندی یک تکه
سیب زمینی پخته یک عددکوچک
هویج پخته یک عددمتوسط
پیازیک عددکوچک
گوجه پوست گرفته ورنده شده یک عدد
کره یاروغن زیتون 2قاشق مرباخوری
ابتداکره رادرظرفی اب کرده سپس پیازرااضافه میکنیم وان راتفت می دهیم سپس گوشت رااضافه کرده وتفت می دهیم کمی که پخته شدلوبیا رااضافهکرده وسپس گوجه فرنگی رااضافه می کنیم تفت می هی.
سپس سیب مینی وهویج رااضافه کرده ودرظرف اب ریخته ومی ذاریم کاملا بپزد.بعدازپخت باکمی اب لیموی تازه به نی نی می دهیم.

پوره سیب زمینی: (7ماهگی)
سیب زمینی یک عددکوچک
شیرخشک یک پیمانه
کره یک قاشق مرباخوری
سیب زمینی راپوست گرفته ومیگذاریم اب پزشود.وقتی کاملا نرم شد همراه کره وکمی شیرخشک به اضافه اب جوش یاابی که درظرف سیب زمینی باقی مانده پوره می کنیم.

 

شویدپلو برای کوچولوها: (8ماهگی)
برنج حدود30گرم
شویدخشک(یاتازه اردردسترس بود)
سیب زمینی یک عدد
برنج راهمراه مقداری اب(اگراب گوشت یا مرغ باشدبهتراست )وکره روی اجاق قرارمیدهیم سیب زمینی خردشده وشویدرابه ان اضافه میکنیم بایداب به قدری باشدکه برنج نرم شود(.به صورت کته میگذاریم )
وقتی کاملا پخت به کته مقداری ماست زده وبه نی نی میدهیم بخورد.

 

سوپ رشته فرنگی: (8ماهگی)
ران مرغ یک تکه
پیاز یک عددکوچک
سیب زمینی یک عدد متوسط
هویج یک عدد متوسط
برنج اقاشق غذاخوری
گوجه فرنگی یک عددرشته فرنگی خوردشده یک قاشق غذاخوری
سبزی سوپ(گشنیز وجعفری )
ابتدامرغ وپیازرایگذاریم بپزد بعدازاینکه تقریبا پخت هویج وبرنج وسیب زمینی رااضافه می کنیم.
بعدازاینکه سیب زمینی وهویج پختند سبزی وگوجه رنده شده رااضافه می کنیم تاکاملا بپزد .
بعدرشته فرنگی رااضافه می کنیم.وقتی کاملا پختند .باهروسیله ای که داریم ان راله میکنیم وکره واب لیموی تازه را اضافه کرده وبه نی نی می دیم بخوره.
برای اینکه سوپ خوش عطرشودمیتوان به ان سبزی معطرازقبیل شوید ونعناخشک اضافه کرد.
میتوان به سوپ اقاشق مرباخوری پودرجوانه اضافه کرد چون سرشارازویتامین bاست.همچنین اضافه کردن کمی پودربادام باعث افزایش اهن غذامیشود.

 

املت سبزیجات: (8ماهگی)

زرده تخم مرغ 1 عدد
کره یا روغن زیتون کمی
کدو سبز کوچک 1 عدد
نخودفرنگی پخته 4-5 عدد
گوجه فرنگی کوچک 1 عدد

کرده یا روغن زیتون رو میریزیم توی ظرف و میزلریم یه کم گرم بشه. بعدش زرده تخم مرغ رو میریزیم وهم میزنیم تا یه کم سفت بشه. بعدش سبزیجات رو میریزیم و هم میزنیم تا کاملا پخته بشه و تخم مرغ هم سفت بشه. بعد از پختن با هرچی داشتین لهش کنین و با ماست یا آبلیموی تازه بدین به نی نی خوشگلا که نوش جون کنن

کدو پلو: (٨ماهگی)


کدو حلوایی یا همون کدو تنبل معروف رو پوستش رو جدا میکنیم بعد ریز ریز میکنیم با پیاز میگذاریم سرخ شه کمی بعد توش کمی شکر میریزیم و میگذاریم خوب نرم شه بعد پلو رو به صورت کته میپزیم و لاش کدو ها رو میریزیم و در آخر کمی کره هم روپلو میندازیم
اگر آب مرغ یا گوشت هم داشتین که چه بهتر پلو رو تو آب گوشتو مرغ کته کنین.

سوپ جو : (8ماهگی)

جوی پرک 1 قاشق غذاخوری
هویج متوسط 1عدد
کرفس خردشده 5-6 قطعه
جعفری گشنیز 1 قاشق غذاخوری
کدوحلوایی 3-4 قطعه
سیب زمینی کوچک 1عدد
فیله ران مرغ 1 عدد

همه مواد رو با 1لیوان آب بزارین بپزه و بعد از پخت با آبلیمو، روغن زیتون یا ماست بدین به نی نی گلتون

نکته1: لازم نیستآب زیادی برای پختن سوپ بریزین که بعداز پختن مجبور بشینآبش رو دور بریزین.
نکته2: مواد باید کاملا پخته بشن و حدود 1 تا 2 ساعت برای پختشون وقت لازم هست و صرف اینکه فکر کنین همه ی مواد این سوپ زود پز هست نباید زود اون رو از روی حرارت برداشت

خوراک گل کلم:

 
شاید خود ما هم از خوردن گل کلم لذتی نبریم اما این مدلیش رو مطمئنم دوست دارین .
کمی گل کلم رو بر دارین خوبه خوب بشورین بعد ریز ریزش کنین من رو تخته میگذارم با چاقو روش میزنم تا ریز ریز شه بعد تو ماهیتابه روغن میریزیم و پیاز رو خرد میکنیم توش میریزیم و گل کلم رو هم همزمان با پیاز داخلش میریزیم تا سرخ شه و بوش گرفته شه نمک و زرد چوبه و کمی ادویه هم رو کلک ها میریزیم 5 دقیقه ای که خوب سرخ شد کمی آب اضافه میکنیم در ماهیتابه رو میگداریم تا با حرارت کم بپزه فکر میکنم نهایتا 10 دقیقهای بپزه البته بستگی به اندازه کلم هاتون داره وفتی آبش کشیده شده و خوب پخت کمی رب یا بهتر واسه بچه ها گوجه فرنگی رنده شده است اضافه میکنیم و چند قطره آب لیمو اضافش میکنیم هم به این شکل میشه خورده شه هم بعد از این مرحله روش تخم مرغ بندازید و همش بزنید واسه تنوع برای بچه ها غدای خوبیه .پسر من که خیلی دوست داره.

خوراک مرغ:  (8ماهگی)

کمی ران یا سینه مرغ(ران بهتر است چون مقدار آهن در گوشت ران بیشتر است)
سیب زمینی
هویچ
لوبیا(لوبیا استانبولی)
پیاز
مرغ رو کف قابلمه میچینم تیکه هاش رو کوچیک میکنم تا خود نی نی با دست بر داره به عنوان یک لقمه بخوره روش پیاز رو ریز میکنم و نمک و کمی زرد چوبه هم میریزم بعد سیب زمینی رو روش میچینم بعد هویج و بعد لوبیا رو لوبیا رو ریز نکنین بچدارین دراز باشه تا واسه با دست برداشتنش بچه ها راحت باشن و بچه ها از تنوع رنگ و اندازش لذت ببرند کمی آب میریزم با حرارت کم میگذاریم بپزه و تو ظرف میچینیم و میدیم نی نی ها میل کنن بگذارین خودشون با دست بر دارن البته پسر من اول هویچ هاشو میخوره بعد لوبیاهاش و وقتی تموم شد از سر ناچاری بقیه اش رو .

 

برای تنوع در مزه تخم مرغ من تخم مرغ رو با کره حالت نیمرو میکنم اما توش پودر پسته و گردو هم میریزم و همش میزنم که ته دیگ نشه .
بعضی وقت ها هم به جای نمک تو نیمروش پنیر رو تیکه تیکه میکنم میریزم خوش مزه میشه در ضمن کلسیم دار هم میشه.

 

گوشت قلقلی : (١سالگی)

گوشت چرخکرده
پیاز
تخم مرغ
نمک و زرد چوبه
گوشت و پیاز و نمک و زردچوبه رو با هم خوب ورز میدم بعد به شکل گرد و خیلی کوچولو در میارم تو ماهی تابه با روغن زیتون کمی سرخ میکنم بعد در ماهی تابه رو میگدارم با شعله کم خوب بپزه و از حالت برشته ای در بیاد تا خوردنش واسه بچه ها راحت باشه بعد تو یک بشقاب سفید گوشت ها رو با کمی ذرت شیرین و نخود فرنگی و سس گوجه تزیین میکنم چون رنگ و برنگه بچه ها خیلی دوست دارن از روی کنجکاوی هم که شده میخورن بعضی وقت ها هویچ رو عدسی ریز میکنم مثل نخود و ذرت گرد بشه اونم پخته میگذارم کنار بشقابش پسر من که دوست داره.

سوپ سبزیجات برای فصل سرما : (8ماهگی)

گوجه فرنگی کوچک 1 عدد
شلغم کوچک 1 عدد
پیاز کوچک 1 عدد
ورمیشل خرد شده 1 قاشق غذاخوری
گشنیز و جعفری خردشده 1 قاشق غذاخوری
هویج متوسط 1 عدد
سیب زمینی کوچک 1عدد

همه مواد رو با 1 لیوان آب میزارین حدود 2ساعت بپزه و بعداز پختن با کمی آبلیموی تازه یا ماست میدین به نی نی گلتون.

نکته1: پوست گوجه فرنگی رو بکنین و رنده یا خوردش کنین توی سوپ
نکته2: میتونین شلغم رو پوست بگیرین و بعد از شستشو به قطعات کوچک ببرین و بزارین توی فریزر که همیشه داشته باشین. البته نه به مدت طولانی
نکته3: شلغم به علت داشتن قند طبیعی و منیزیوم , نیرو بخش هست و سینه رو هم نرم میکنه
نکته4: پیاز دارای ویتامین c است که برای نی نی گلامون خیییلی مفیده

املت نی نی: (8ماهگی)
زرده تخم مرغ 1 عدد
کره نصف قاشق مرباخوری
گوجه فرنگی متوسط 1عدد

کره رو میریزن تا گرم بشه و بعدش زرده تخم مرغ رو میریزن و هم میریزن و هم میزنین تا یه کم سفت بشه و خودشو بگیره. بعدش گوجه فرنگی رو پوست کنده و رنده میکنین یا خورد میکنین و توش میریزین وهم میزنین تا کاملا بپزن. بعدش میدین نی نی خوشگلتون بخوره

نکته1: تخم مرغ باید کاملا پخته بشه و حالت عسلی نداشته باشه.
نکته2: نیازی به اضافه کردن نمک نیست و میتونین یه کم آبلیموی تازه بعداز پختن روش بریزین.
نکته3: کره رو نزارین زیاد گرم بشه و بسوزه تا خاصیتش ازبین بره
نکته4: بجای کره میتونین از روغن زیتون بی بو استفاده کنین

آرد حبوبات: (8 ماهگی)
عدس 1 پیمانه
ماش (1پیمانه)

عدس و ماش رو بشورین و بزارین یه صبح تا شب بمونه و چند بار آبش رو عوض کنین تا نفخش گرفته بشه. بعدش بریزین توی یه سینی یا سطح صاف (صافم نبود اشکالی نداره! ) و بزارین یه جای گرم تا 1 روز بمونهو حسابی خشک بشه و نم نداشته باشه. بعدش با آسیاب برقی حسابی پودرش کنین و توی ظرف دربسته (مثل ظرفهای شیرخشک) توی کابینت نگهش دارین و برای سوپاشون ازش استفاده کنین.

نکته1: بدلیل خشک و خام بودن مواد ، لازم نیست در یخچال نگهداری کنین
نکته2: برای نی نی هایی که تازه غذاخور شدن عدس و ماش استفاده میشه و بقیه حبوبات فعلا توصیه نمیشه
نکته3: ماش از بقیه حبوبات نفخش کمتره و یه کمی هم طبعش سرده
نکته3: ماش از نظر پروتئینی بسیار غنی است . ضمناً خوردن آون برای مادران شیرده هم توصیه میشه که به افزایش شیرشون کمک میکنه.

موزلی

موزلی یکی از صبحانه هاییه که توی اروپا و کشورهایی مثل آلمان و سوییس زیاد مصرف میشه که شامل انواع میوه ها و مغزها به همراه شیر یا ماست است. حالا من میخوام براتون موزلی مخصوص نی نی های زیر یکسالو آموزش بدم که محدودیت خوردن یه سری از مواد رو دارن

موزلی برای نینی های زیر یکسال:(از 7 ماهگی)
سیب پوست کنده 3 -4 قطعه
گلابی پوست کنده 3-4 قطعه
پودر بادوم 1 قاشق مرباخوری
ماست 2قاشق غذاخوری یا شیرخشک 1 پیمانه

همه مواد رو باهم مخلوط میکنین و با گوشت کوب برقی یا هروسیله ی دیگه ای له میکنین .
نوش جون خودتون و نی نی گلتون :)

نکته1: کشمش و گردو و تخم کتان و تخم آفتابگردون هم توی موزلی اصلی استفاده میشه که برای جوجوهای زیر 1سال مضر هست.
نکته2: اگه از شیرخشک استفاده کردین یک دوقاشق مرباخوری آب جوشیده هم اضافه کنین تا مواد بهخورد هم بره.


بعد از شش ماهگی بچه، می تونیم علاوه بر شیر، کم کم بهش غذا بدیم. هرچند که تا یکسالگی غذای اصلی اش، باید شیر مادر باشه. یکی از متداول ترین غذاها توی این دوره، سوپ گوشت و سبزیجاته که خیلی خاصیت داره. فقط باید شانس بیاریم و بچه این غذا رو دوست داشته باشه. کلا وقتی غذا خوردن بچه شروع می شه، اولش با روزی دو یا سه وعده شروع می کنیم. که البته بعد از دو ماه، به روزی پنج وعده می رسه. یک وعده اش می تونه این سوپ باشه و بقیه وعده هاش هم حریره بادام یا فرنی یا سرلاک باشه. که بعدا در مورد حریره بادام یه پست مفصل داریم! نکته ای که مهمه اینه که غذاهایی که الآن شروع می کنیم، باید برنجی باشه. مثل فرنی که با آرد برنجه، یا حریره بادام که توش آرد برنج می ریزیم. یا حتی سرلاکی هم که به بچه می دیم، باید برنجی باشه. (بعدا راجع بهش می گم) حالا بریم سراغ سوپ:

مواد لازم:

ماهیچه گوسفند: یک تکه خورشتی

هویچ: پنج شش حلقه

سیب زمینی: هفت هشت مربع

برنج: یک قاشق چای خوری

جعفری: چند پره

ورمیشل (در صورت تمایل)

طرز تهیه:

اگه شما نیم کیلو ماهیچه گوسفند بگیرید، تقریبا برای یک ماهتون کافیه. با این احتساب که یک روز در میون سوپ درست کنید و نی نی دو روز اون سوپ رو بخوره. البته به نظر من اگه بشه هر روز درست کرد خیلی خوبه. تا می تونیم نباید غذای مونده به بچه بدیم. حالا تا شرایط هر کس چی باشه. این ماهیچه رو تقریبا به اندازه گوشتهای خورشتی خرد می کنیم و توی فریزر می ذاریم. اگر هم استخون داشت، مهم نیست. می تونید گوشت رو با استخون بار بذارید. عصاره استخون هم به خورد سوپ می ره.

وقتی خواستیم سوپ درست کنیم، همه مواد رو با هم توی ظرف می ریزیم. به اندازه نوک قاشق چایخوری هم نمک اضافه می کنیم. نباید این سوپ رو مثل سوپهای خودمو ن مزه دار کنیم. چون نی نی به مزه نمک عادت می کنه و بعدا به طرف چیپس و پفک و غذاهای شور می ره! خلاصه سوپ رو می ذاریم روی حرارت تا درست بشه

همونطوری که می دونیم، بعد از شش ماهگی به غیر از شیر مادر، باید سراغ غذاهای دیگه ای برای نی نی باشیم. چون دیگه شیر مادر به تنهایی همه نیازهای نی نی رو تامین نمی کنه. یکی از این موارد، حریره بادامه.

اولش بگم که درست کردن حریره بادام، به دو صورته. یعنی شاید هزار تا روش باشه ولی من دو تا رو بلدم! یکی روش خانم رویا منتظمی خدابیامرز یکی هم روش مامانم! هر دو روش هم تا یک جاهایی با هم مشترکند:

مواد لازم:

بادام

آرد برنج

شکر (کمی)

شیر (در روش خودم)

طرز تهیه:

اول با یک دانه بادام شروع می کنیم. بعد تقریبا هر یه هفته یکبار یا هر ده روز یکبار، یک دانه بادام اضافه می کنیم. من خودم مثلا شب یک دونه بادام رو توی یه کاسه کوچک آب داغ خیس می کنم. فردا صبحش بادام رو با این رنده های کوچک رنده می کنم:

 

روش خانم منتظمی اینجوریه که بادامهای رنده شده رو توی یه تنظیف می پیچیم و اون تنظیف رو می ذاریم توی ظرف و روش آب می ریزیم و می ذاریم بجوشه. اینقدر که حسابی عصاره بادام دربیاد. بعد تنظیف رو در میاریم و بعدش بهش یه کم شکر و مقداری آرد برنج اضافه می کنیم و مثل فرنی درستش می کنیم.

 

 

 

برگرفته از سایت اشپزی نینی

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)