وبلاگ مامانیوبلاگ مامانی، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 23 روز سن داره

✿♥✿آنچه تازه مادران بايد بدانند✿♥✿

سوالات جنسی کودکان را این جوری جواب دهید

1390/11/6 12:23
نویسنده : مامانی
3,283 بازدید
اشتراک گذاری

 

 
کودکان از زاویه دید خود به مسائل جنسی نگاه می‌کنند که با زاویه دید شما یکی نیست. این بدان معنی است که به جای آن‌که این پرسش‌ها را زشت تلقی کنید و از آن‌ها واهمه داشته باشید خیلی ساده و به زبان کودکان به آن‌ها پاسخ دهید. مثلا اگر کودک شما در مورد خورشید از شما بپرسد آیا تمام اطلاعات خود را درمورد فعل و انفعالات سطح خورشید یا کهکشان‌ها به او می‌دهید؟
 

برترین مجله اینترنتی ایران




گفت‌و‌گو درباره سوال‌های جنسی یکی از دشوار‌ترین مباحثی است که والدین با خردسال خود دارند. غالب والدین با اولین پرسش‌های جنسی کودکان شگفت‌زده می‌شوند و ترسي عمیق وجود آن‌ها را پر می‌کند. این مراقبان وحشت‌زده می‌خواهند بدانند کودک این اطلاعات را از کجا کسب کرده است و چه کسی این مسائل را برای او توضیح داده است و بد‌تر آن‌که آیا تجربه‌ای هم دارد؟  برخورد شدید با کودک یا بی‌توجهی به پرسش او باعث می‌شود کودک به شیوه‌های دیگری جواب پرسش خود را پیدا کند که اين می‌تواند برای او خطر آفرین باشد.  از دیدگاه روان‌شناسی رشد، کودکان از ۳ سالگی متوجه جنسیت خود می‌شوند. یعنی می‌فهمند دختر یا پسر هستند و شروع به پرسش‌های متعدد در مورد جنس مخالف می‌کنند. معمولا از این سن دردسرهای والدین شروع می‌شود. غافل از این‌که برای کودک ۳ یا ۴ ساله هیچ فرقی بین اندام‌های مختلف وجود ندارد. به اندام جنسی خود‌‌ همان‌طور نگاه می‌کند که به چشم یا بینی خود، با این تفاوت که پرسش در مورد این اندام با حساسیت والدین روبه‌رو می‌شود که این واکنش از چشم کودکان دور نمی‌ماند.  بهتر است خیال‌تان راحت باشد آن تصوری که شما از روابط جنسی دارید کودک شما ندارد. او خیلی ساده می‌پرسد و شما نیز می‌توانید با توجه به ‌شناختی که از کودک‌تان دارید خیلی ساده توضیح دهید. به عبارت دیگر کودکان از زاویه دید خود به مسائل جنسی نگاه می‌کنند که با زاویه دید شما یکی نیست. این بدان معنی است که به جای آن‌که این پرسش‌ها را زشت تلقی کنید و از آن‌ها واهمه داشته باشید خیلی ساده و به زبان کودکان به آن‌ها پاسخ دهید. مثلا اگر کودک شما در مورد خورشید از شما بپرسد آیا تمام اطلاعات خود را درمورد فعل و انفعالات سطح خورشید یا کهکشان‌ها به او می‌دهید؟


 

به این مشکلات توجه داشته باشید


سوالات کودکان در مورد مسائل جنسی امری کاملا طبیعی است و هیچ کودکی نباید به خاطر رسیدن به این مرحله از رشد سرزنش شود. مسلم است که نقش اصلی تربیت جنسی در دوران کودکی و ایجاد عادات مناسب به عهده پدر و مادر است. در این زمینه والدین باید خود آموزش‌های لازم و روشن تربیت را بیاموزند و به آن‌ها کمک شود تا برای پاسخگویی به سوالات جنسی و زیستی از طریق رجوع به کتب مناسب و متون مذهبی آمادگی یابند.  باید دانست آموزش زودرس، شتاب زده و ناشیانه مسائل جنسی به کودکان‌‌ همان اندازه آسیب‌زاست که این آموزش‌ها با تاخیر، پنهان سازی یا نادیده گرفتن همراه باشد.  نکته ظریف در این مورد آن است که والدین در پاسخ به پرسش‌های جنسی کودکان با مشکلات زیر روبه‌رو هستند:

۱. شرم و حیا

۲. حقایق را می‌خواهند بگویند، ولی از شیوه درست آن بی‌خبرند.

۳. برخی وحشت دارند که پاسخ‌ها برای کودکان بد آموزی داشته باشد.


 

این‌گونه پاسخ دهیم


در پاسخ به سوالات جنسی کودکان موارد زیر را باید مد نظر قرار داد:

۱. باید به خاطر داشت آموزش در این زمینه باید تدریجی باشد و لازم نیست همه جزئیات را یک جا در اختیار او قرار داد. در واقع از شرح و بسط بی‌مورد باید پرهیز کرد.

۲. از دروغ گفتن در پاسخ‌ها خودداری شود.

۳. پاسخ‌ها درست و با خرافات همراه نباشد.

۴. پاسخ به سوالات با زبان ساده و قابل فهم صورت بگیرد.

۵. اقناع کننده باشد.

۶. متناسب با سن و درک کودک باشد.

۷. پاسخ‌ها همراه با شوخی، مسخره کردن و هرزگی نباشد.

۸. شیوه بیان به گونه‌ای باشد که اعتماد طفل را به صحت آن جلب کند و او احساس کند مطلب را سرهم بندی نکرده‌اید.

۹. بر خود تسلط داشته باشیم. بدین معنا که برخود مسلط بوده، بگذاریم کودک سوال خود را به طور کامل مطرح کند.

۱۰. شنونده‌ای خوب باشیم. بدین معنا که بر خود مسلط بوده، بگذاریم کودک سوال خود را به طور کامل مطرح کند.

۱۱. اگر احساس کردید هنگام گفت‌وگو با فرزندتان چیزی را اشتباه گفته‌اید. به اشتباه خود اقرار كرده و سپس آن را اصلاح كنيد و بیان داريد اطلاعات من درباره آن موضوع کم بود. الان که درباره آن مطالعه کردم واقعیت موضوع چنین است.

۱۲. همواره این مسئله را باید در پاسخ به سوالات جنسی مدنظر قرار داد که شرم و حیا تا حدودی لازم است و همواره باید از پاسخ‌های بی‌پروای جنسی خودداری کرد....... این مطلب ادامه دارد.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)