وبلاگ مامانیوبلاگ مامانی، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 1 روز سن داره

✿♥✿آنچه تازه مادران بايد بدانند✿♥✿

بهترين تقويت‌كننده‌ها براي كودك دلبندتان

1390/12/22 12:14
نویسنده : مامانی
100,448 بازدید
اشتراک گذاری
شما هم با وجود انواع شربت‌ها و قطره‌هاي تقويتي كودكان موجود در بازار، گيج شده‌ايد؟

 

 
به كمك تغذيه مناسب و كافي و البته با استفاده از برخي از مكمل‌ها مي‌توانيد مطمئن باشيد كودك سالمي داريد
 
برترین مجله اینترنتی ایران


با اين‌ها كامل شويد

 برترین ها: برخي از مواد غذايي كه مي‌توان به عنوان مكمل‌هاي غذايي از آن‌ها استفاده كرد به شرح زير است:
جگر: انواع ماهي‌ها از جمله قزل‌آلا، قباد، روغن كبد ماهي، كره، زرده‌تخم‌مرغ، هويج و سبزي‌هايي مانند اسفناج، كلم، كاهو، كدو زردرنگ، طالبي زردرنگ، زردآلو، انبه، منبع ويتامين A هستند.

ويتامين C: يك آنتي‌اكسيدان حياتي محلول در آب است و در سنتزكلاژن كه براي رشد و ترميم بافت‌هاي سلولي‌، رگ‌هاي خوني، لثه‌ها و استخوان‌ها لازم است نقش اساسي ايفا مي‌كند، زيان‌هاي انواع آلودگي‌هاي محيطي را خنثي و از بروز عفونت جلوگيري مي‌كند. سيستم ايمني را تقويت و از لخته شدن غيرعادي و كبودي پيشگيري و رگ‌هاي خوني  را تقويت مي‌كند.

منابع ويتامين C عبارتند از مركبات مانند پرتقال، گريپ‌فروت، سبزي‌هاي داراي برگ سبز،‌ فلفل سبز، بروكلي، گوجه‌فرنگي، ليموترش،‌ طالبي و توت‌فرنگي.

ويتامين E يكي از قوي‌ترين آنتي‌اكسيدان‌هاست پژوهشگران انستيتو ملي  ايالات متحده اخيرا دريافته‌اند كه ويتامين E و C احتمال پيري زودرس و مرگ را تا حد زيادي كاهش مي‌دهد. گردو، بادام زميني، زيتون، جگر، سبزي‌ها، روغن سويا و آفتابگردان،‌ جوانه گندم و ساير روغن‌هاي گياهي از منابع غني ويتامين E هستند.

روغن زيتون كلسترول بد را كاهش داده و حاوي ويتامين  E و سلنيوم بوده و به روغن طول عمر معروف است.

عصاره هسته انگور نيز منبع سرشاري از ويتامين E است. خاصيت آنتي‌اكسيدان عصاره هسته انگور‌ 50برابر بيشتر از ويتامين E و 20 برابر بيشتر از ويتامين C بوده و با عبور از سد خوني مغز موجب محافظت سلول‌هاي مغز و سيستم عصبي مي‌شود.



بسياري از مادران براي تقويت كودك خود و در واقع تكميل ويتامين‌ها و موارد مورد نياز بدن او به‌صورت خودسرانه شربت يا قرص‌هاي ويتامين به كودك مي‌خورانند. مصرف خودسرانه قرص يا شربت‌هاي تقويتي به كودك نابجاست. براي تقويت كودكان و دادن مكمل‌هاي غذايي به آنان، صرفا توصيه اطرافيان و تبليغات برخي داروها كافي نيست بلكه توجه به نياز هر كودك، سن، وضعيت و مشورت كردن با پزشك در اين زمينه امري ضروري است. تقريبا مي‌توان گفت تمامي كودكان تا 2 سالگي و از آن به بعد كودكاني كه كمبود تغذيه يا تغذيه نابجا دارند نياز به مكمل‌هاي غذايي و داروهاي ويتاميني دارند. بهترين مكمل غذايي، مكملي است كه ويتامين‌ها و مواد لازم براي رشد كودك از جمله روي و آهن را داشته و تشخيص مكمل غذايي مناسب براي هر كودك با توصيه و مشورت پزشك امكان‌پذير باشد. دكتر اكبر كوشانفر برخي مكمل‌هاي مورد نياز كودكان را براي والدين معرفي كردند كه با هم مي‌خوانيم.





 سلامت پوست و مو با روي

روي يكي از عناصري است كه بعد از آهن فراوان‌ترين عناصر جزئي در بدن به شمار مي‌رود. اين عنصر در فعاليت بيش از 100 آنزيم مختلف به‌خصوص آنزيم‌هايي كه در سوخت و ساز پروتئين‌ها و كربوهيدرات‌ها درگير هستند، دخالت دارد. ميزان مناسب روي در عملكرد سيستم ايمني، ترميم زخم‌ها، تقويت قوه بويايي، بينايي، چشايي، تقسيم طبيعي سلول‌ها، رشد و تكامل در طول بارداري، كودكي و بلوغ نقش دارد. روي به‌عنوان يكي از مهم‌ترين مواد معدني در سلامت پوست، فرم‌گرفتن و استحكام ناخن‌ها و تقويت ساختار مو نقش بسيار مهمي ايفا مي‌كند. روي همچنين در پيشگيري از بيماري‌هاي سرماخوردگي و اسهال و استفراغ مورد استفاده قرار مي‌گيرد و علاوه‌بر ‌اين‌ها در موارد بيماري آسم نيز تجويز مي‌شود. اين عنصر به‌صورت زينك سولفات يا گلوكونات معمولا روزي 5 ميلي‌ليتر بعد از غذا تجويز مي‌شود كه جذب بهتري دارد.



 ويتامين‌هاي گروه B به رفع خستگي كمك مي‌كنند

ويتامين‌هاي گروه B شامل 6 ويتامين مهم در سلامت كودكان هستند كه در متابوليسم و افزايش انرژي بدن و رفع خستگي بسيار موثر هستند. از نقش‌هاي ديگر اين ويتامين‌ها تشكيل گلبول‌هاي قرمز و تقويت سيستم عصبي و حافظه است به‌طوري كه كمبود آن‌ها در كودكان موجب ضعف اعصاب و اختلال پوست، كاهش تعداد گلبول‌هاي قرمز و كم خوني مي‌شود. تركيبات ب كمپلكس به‌خصوص اسيد فوليك در كم‌خوني‌ها موثر است.



 ويتامينA تقويت‌كننده بينايي

ويتامين A، ويتامين موثر در تقويت بينايي و تكامل گلبول‌هاي سفيد و قرمز خون و افزايش كارايي سيستم ايمني در برابر بيماري‌ها و همچنين تسهيل انتقال آهن از منابع ذخيره‌اي به گلبول‌هاي قرمز در كودكان است. به‌طوري كه كمبود آن از عوامل اصلي ضعف بينايي و كوري در ميان كودكان به شمار مي‌رود. اين ويتامين به‌ويژه براي شبكيه چشم و افزايش قدرت ديد بسيار موثر است. همچنين اثر تقويتي در مخاط دارد و براي رشد و نمو كودكان موثر است.  مقدار ويتامين A در كودكان بايد از بدو تولد معمولا همزمان با قطره ويتامين A و D روزي 25 قطره تجويز شود. از 6 ماهگي به بعد اين ويتامين به‌صورت قطره مولتي ويتامين و 25 قطره تا 2 سالگي مصرف مي‌شود.



 آهن، فلز حيات‌بخش

آهن نيز جزو فلزاتي است كه براي كودكان بسيار نياز است. گلبول‌هاي سفيد خون و هموگلوبين از آهن تهيه شده است و بايد وارد بدن شود. معمولا در كودكان از 6 ماهگي به بعد به‌صورت قطره فروسولفات 15‌ قطره تجويز مي‌شود. در تجويز قطره آهن بايد اين مسئله رعايت شود كه با شير يا چاي مصرف نشود. از يك سالگي به بعد هم مي‌توان با آبميوه‌هاي مختلف به‌ويژه آب‌پرتقال و آب ليمو‌شيرين كه اسيدي هستند اين قطره را مصرف كرد تا جذب بهتري داشته باشد.



 ويتامين C يعني مقاومت و مصونيت

ويتامين C هم از جمله ويتامين‌هاي ضروري براي بدن است چون مقاومت و مصونيت بدن را بالا مي‌برد. در شربت‌هاي مولتي‌ويتامين بين 50 تا 200 ميلي‌گرم از اين ويتامين وجود دارد. اگر ويتامين C در مقدار زياد تجويز شود از طريق ادرار دفع مي‌شود. بدن كودكان قادر به ذخيره اين ويتامين نبوده و لازم است تا مقادير مورد نياز آن از منابع خارجي تامين شود. ويتامين C در رشد و تقويت بافت‌هاي بدن مانند لثه‌ها و عضلات، بهبود سريع زخم‌هاي بدن، افزايش مقاومت بدن‌كودكان در برابر عفونت‌ها و بيماري‌ها و افزايش جذب آهن اهميت فراواني دارد.



مكمل‌هاي پرتوان، برسيد به داد اين كودك ناتوان!

تغذيه نوزادان حدود 4ماه بعد از تولد تنوع پيدا مي‌كند. اين تنوع به اين معناست كه علاوه بر شير مواد‌غذايي ديگر نيز وارد تغذيه كودك مي‌شود. متخصصان عقيده دارند، كودكان بايد ويتامين‌هاي مورد نيازشان را به وسيله تغذيه‌اي كه دارند به دست آورند اما از آنجا كه ممكن است در تغذيه روزانه همه مواد مورد نياز كودك تامين نشود پزشكان، مولتي ويتامين يا مكمل‌هايي را به كودكان تجويز مي‌كنند. از آنجا كه احتمال دارد والدين به‌طور دقيق از آنچه مورد نياز كودكان است مطلع نباشند، دكتر اكبر كوشانفر ضمن توضيح‌هايي كه درباره مكمل‌هاي مورد نياز كودكان ارائه مي‌كنند ما را با برخي قطره‌ها و مكمل‌هاي غذايي موجود و ويژگي‌هاي هركدام از آن‌ها آشنا مي‌كند.





سوزين زينك سولفات

 محتويات: اين قطره حاوي 5 ميلي‌گرم فلز روي در هر 5 ميلي‌ليتر يا يك پيمانه است.

 توصيف: اين شربت با بو و طعم بسيار خوب و دلپذير عرضه مي‌شود. كنترل بو و طعم فلز روي در اين فرآورده و همچنين كنترل PH محصول به شكلي طراحي شده كه در كودك هيچ‌گونه احساس ناخوشايند ايجاد نمي‌كند.
مقدار مصرف: به‌عنوان مكمل غذايي روزانه يك پيمانه (5 ميلي‌گرم) مصرف مي‌شود.

 قيمت:760 تومان

 موارد هشدار: در صورتي كه كودك دچار كمبود مس باشد، مصرف روي ممكن است كمبود مس را تشديد يا سطح سرمي آن را كاهش دهد.



 WELLKID

 محتويات: اين مولتي‌ويتامين‌هاي جويدني محتوي انواع ويتامين‌ها، مواد معدني و اسيدهاي چرب امگا3 هستند.

 توصيف: اين قرص به تامين ويتامين‌ها و مواد معدني مورد نياز روزانه كودكان 4 تا 12 ساله كمك مي‌كند و باعث تقويت سيستم ايمني و رشد ذهني و جسمي آن‌ها مي‌شود. ضمن آن‌كه براي كودكان بيش فعال نيز بسيار مفيد است.

مقدار مصرف: كودكان 4 تا 12 ساله روزانه يك عدد قرص جويدني همراه با غذا بجوند يا طبق دستور پزشك آن را مصرف كنند.

 قيمت:12900تومان

 موارد هشدار: مصرف بيش از حد فرآورده‌هاي حاوي آهن ممكن است سبب بروز مسموميت شديد در كودكان زير 6سال شود و در صورت مصرف بيش از حد به پزشك مراجعه كنيد. روزانه بيش‌از يك‌عدد قرص مصرف نشود. مصرف اين قرص براي كودكان زير 4سال توصيه نمي‌شود.



Asmavit

 محتويات: اين مولتي‌ويتامين‌ها حاوي ويتامين‌هاي E ،12B ،C، فوليك اسيد، ال- لايزين، روي، آهن، منيزيوم و سلنيوم است.

 توصيف: اين مكمل غذايي به تقويت قدرت تنفسي و كاهش شدت علائم ناشي از بيماري‌ها و عفونت‌هاي سيستم تنفسي كمك مي‌كند.

مقدار مصرف: كودكان يك تا 4 سال مي‌توانند يك قاشق چاي‌خوري پر 2 بار در روز استفاده كنند. كودكان بالاي 4سال هم مي‌توانند يك قاشق چاي‌خوري پر 3 بار در روز مصرف كنند.

 قيمت:6500 تومان

 موارد هشدار: قبل از مصرف بطري را تكان دهيد. به تاريخ انقضا محصول دقت كنيد و بيش از حد مصرف نكنيد.



Vita globin

 محتويات: اين مولتي‌ويتامين حاوي آهن، زينك، كلسيم، ال- لايزين، اسيد فوليك، دي- پانتنول، نياسيناميد، ويتامين C، ويتامين ب كمپلكس، منگنز و مس است.

 توصيف: مولتي‌ويتامين ويتاگلوبين فرمولاسيون ويژه به‌منظور جذب بالاي آهن دارد و حاوي عصاره 100 درصد طبيعي پرتقال با طعم و بوي دلپذير است.

مقدار مصرف: اطفال و كودكان روزانه 5/2ميلي‌ليتر مي‌توانند از اين مولتي‌ويتامين مصرف كنند.

 قيمت:7500 تومان

 موارد هشدار: هنگام مصرف به تاريخ انقضا آن توجه كرده، از مصرف بيش از حد مجاز خودداري كنيد. پس از مصرف در بطري را كاملا بسته، داخل جعبه و در جاي خشك و خنك و دور از دسترس اطفال نگهداري كنيد.





BabyJuice- Drops

 محتويات: اين قطره حاوي ويتامين‌هاي C ،E ،3B ،2B ،1B ،6B ،A، اسيد فوليك و 3D است.

  توصيف: اين قطره با دارا بودن ويتامين‌هاي مختلف در افزايش قدرت سيستم ايمني،  بالا بردن كيفيت عملكرد سيستم عصبي، تقويت سيستم عصبي و گردش خون و همچنين تقويت بينايي و تكامل سلول‌هاي خوني در كودكان موثر است.

مقدار مصرف: كودكان زير يك سال روزانه يك ميلي‌ليتر بعد از غذا و كودكان بالاي يك‌سال روزانه 2 ميلي‌ليتر بعد از غذا بايد مصرف كنند.

 قيمت: 9000تومان

 موارد هشدار: به تاريخ انقضا محصول توجه كنيد.



AquaMarine

 محتويات: اين مولتي‌ويتامين حاوي روغن ماهي، اسيدهاي چرب ضروري امگا3، همراه با ويتامين‌هاي D ،E است.

 توصيف: اين مكمل به سلامت دستگاه قلبي- عروقي، مفاصل و استخوان‌ها، قدرت حافظه و عملكرد مغز و تقويت سيستم ايمني كمك مي‌كند.

مقدار مصرف: كودكان 5 تا 12سال مي‌توانند روزانه 5 ميلي‌ليتر (يك قاشق چاي‌خوري) از اين شربت را مصرف كنند.

 قيمت:12300 تومان

 موارد هشدار: افرادي كه به محصولات دريايي حساسيت دارند قبل از مصرف بايد با پزشك مشورت كنند. مصرف بيش از حد روغن ماهي با داروهاي ضدالتهاب غيراستروئيدي مي‌تواند سبب افزايش خطر خونريزي شود.



 SEVEN SEAS

 محتويات: شربت پرتقالي، روغن كبد ماهي حاوي امگا3 و ويتامين‌هاي 6B ،C ،E ،D و A است.
 
توصيف: اين شربت براي سلامت مغز، تمركز و حافظه بسيار مفيد است، همچنين به استحكام استخوان‌ها و دندان‌ها كمك مي‌كند.

مقدار مصرف: كودكان 5 تا 15 سال مي‌توانند 2 قاشق مربا‌خوري در روز استفاده كنند.

 قيمت:8550 تومان

 موارد هشدار: قبل از مصرف در جهت عمودي خوب تكان دهيد. از افزايش دوز توصيه شده خودداري كنيد. دور از دسترس اطفال در جاي خشك و خنك و دور از نور مستقيم خورشيد نگهداري كنيد.



multi- Sanostol

 محتويات: اين شربت قديمي حاوي 9 ويتامين و كلسيم است.

 توصيف: اين شربت بدون تجويز پزشك مي‌تواند 3 ماه مورد استفاده قرار گيرد.

مقدار مصرف: كودكان يك تا 5 سال 5 ميلي‌ليتر 2 بار در روز و كودكان 6 سال به بالا 10 ميلي‌ليتر 2 بار در روز مي‌توانند از اين شربت استفاده كنند.

 قيمت:7900 تومان

 موارد هشدار: براي كودكان ديابتي توصيه نمي‌شود.



Zinc plus juice

 محتويات: اين شربت حاوي ويتامين‌هاي 2B ،6B ،C ،1B ،21B، فوليك اسيد، بيوتن، نياسين و پانتوتنيك اسيد است.

 توصيف: اين شربت به حفظ سلامت پوست، مو، ناخن و تقويت رشد ذهني و جسمي در سنين رشد و افزايش سيستم ايمني بدن كمك مي‌كند.

مقدار مصرف: كودكان يك تا 7 سال مي‌توانند روزانه يك قاشق مربا‌خوري (5ميلي‌ليتر) استفاده كنند. كودكان 7 تا 13 سال هم مي‌توانند يك قاشق مربا‌خوري 2 بار در روز مصرف كنند. افراد بالاي 13 سال نيز يك قاشق مرباخوري 3 بار در روز مي‌توانند استفاده كنند.

 قيمت:11000 تومان

 موارد هشدار: دور از دسترس اطفال، دور از نور و در جاي خنك نگهداري كنيد. پس از باز كردن در بطري حتما داخل يخچال نگهداري شود. قبل از مصرف، بطري را به‌خوبي تكان دهيد.
پسندها (2)

نظرات (5)

بهار مامانه برسام
9 شهریور 93 7:41
عزیزم خیلی خوب نوشتید فقط جای یک محصول عالی و بی نظیر در این مکمل ها خالیه و اونم مولتی ویتامین سندروس که ننوشتید من خودم چندتا از این مولتی وتامین ها رو برای فرزندم استفاده کردم ولی بعد به دلیل مزه های ناخوشایندشون دنبال محصول بهتری بودم تا مادرم سندروس رو تهیه کردند و من بعد از اون کلی تحقیق در مورد سندروس کردم و دیدم که واقعا نه تنها در مزه که در سایر موارد سندروس بهترین گزینه ی انتخابی برای هر مامانی میتونه باشه که به سلامتی کودکش اهمیت میده از همین لیستی که شما زحمت کشیدید نوشتید من Vita globin و Asmavit و BabyJuice رو برای فرزندم استفاده کردم که واقعا از هیچ کدوم به اندازه ی مولتی ویتامین سندروس راضی نبودم دیدم زحمت کشیدید و این مطلب مفید رو گذاشتید دلم نیومد در مورد سندروس بهتون نگم در پناه خدا سالم و موفق باشی
سحر
29 بهمن 93 12:02
مرسی از حوصلتون
کیوان
17 آذر 94 22:19
بسیار مفید بود.ممنون.
پروین
29 اردیبهشت 95 15:00
سلام خسته نباشید دختر 7 ماهه ای دارم با وزن 6ونیم کیلو و وزن تولد 3 کیلو کم وزن و بی اشتهاست و کم خواب از ازمایش cbc مشخص شد مثل خودم تالاسمی مینور دارد هموگلوبین او 10 است ایا قطره ایروویت را ادامه دهم ضمنا با توجه به لزوم مصرف فولیک در تالاسمی, میخواهم مولتی ویتامینی همراه میزان مصرف معرفی کنید که بالاترین میزان فولیک را داشته باشد.سپاسگزارم
کیان
16 خرداد 95 11:32
پنج سال پیش چقدر همه چی ارزون بوده الان هفت هشت برابر شده