وبلاگ مامانیوبلاگ مامانی، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 2 روز سن داره

✿♥✿آنچه تازه مادران بايد بدانند✿♥✿

کدام بچه ها بلندقد خواهند شد؟

1391/8/29 11:57
نویسنده : مامانی
1,539 بازدید
اشتراک گذاری

 

 
کی از دغدغه های جانبی پدر و مادرها در سن رشد فرزندانشان به قد آنها مربوط می شود. کدام پدر و مادری را سراغ داریدکه دوست داشته باشد فرزندش کوتاه قد بشود؟ انشمندان دریافته اند که کوتاهی قد با عوامل تعجب برانگیزی همچون اختلالات عاطفی و عدم برخورداری از مهر و محبت مادری هم ارتباط دارد.
 

برترین مجله اینترنتی ایران

هفت صبح: یکی از دغدغه های جانبی پدر و مادرها در سن رشد فرزندانشان به قد آنها مربوط می شود. کدام پدر و مادری را سراغ داریدکه دوست داشته باشد فرزندش کوتاه قد بشود؟ در این خصوص اهمیت ژنتیک در رشد قد افراد بر کسی پوشیده نیست اما دانشمندان دریافته اند که کوتاهی قد با عوامل تعجب برانگیزی همچون اختلالات عاطفی و عدم برخورداری از مهر و محبت مادری هم ارتباط دارد. آنها می گویند برخی کودکان پرورشگاهی با نسبت بیشتری در قیاس با بچه های معمولی به کوتاهی قد دچار می شوند.

آغاز رشد قدی کودک

دوران جنینی نقطه آغاز رشد قدی کودک است و این رشد در دوران نوزادی تا زمان بلوغ نیز ادامه پیدا می کند. رشد قدی بعد از بلوغ با بسته شدن صفحه رشد، متوقف خواهد شد. قد نوزاد در هنگام تولد حدود 50 سانتی متر است و حدود 35 سانتی متر هم در دو سال اول زندگی به طول قد اضافه می شود.

روند رشد قد به این ترتیب ادامه می یابد که هر ساله تا رسیدن به سن بلوغ شش سانتی متر به قد فرد افزوده می شود. سپس در زمان بلوغ سرعت رشد قد دوباره افزایش می یابد و بعد از آن رشد طولی متوقف می شود. می توان گفت در زمان بلوغ حدود 30 تا 35 سانتی متر به قد پسرها و حدود 20 تا 25 سانتی متر به قد داخترها اضافه می شود.

کدام بچه ها بلندقد خواهند شد؟



قد بلوغی دخترها و پسرها

در مورد دختر خانم ها بیشتر در مراحل اولیه بلوغ به طول قد اضافه می شود و رشد قدی آنها بعد از شروع عادت ماهانه کاهش می یابد و قطع می شود اما حداکثر رشد قد پسرها در مراحل پایانی بلوغ است. صفحه رشد قد دخترها به دلیل اینکه زودتر به بلوغا می رسند در سن 15 تا 17 سالگی بسته می شود.

صفحه رشد پسرها نیز در سنین 16 تا 18 سالگی بسته می شود. به همین دلیل دانشمندان هشدار می دهند که افراد گول تبلیغات داروهای افزایش رشد قد به صورت تضمینی در هر سن را نخورند و به این داروها اطمینان نکنند. بیشتر رشد قدی افراد به ژنتیک آنها بستگی دارد. به عنوان نمونه اگر قد پدر و مادر بلند نباشد احتمال قدکوتاهی فرزندشان زیاد است. به همین ترتیب کودکانی که قدبلند هستندبه احتمال زیادی والدین کوتاه قد ندارند.



فرمول قد نهایی کودک!


دانشمندان یک فرمول ساده را برای پیش بینی قد نهایی کودک به کار می گیرند. متوسط قد یک پسر عبارت است از مجموع قد پدر و مادرش تقسیم بر دو به اضافه عدد 6/5 و متوسط قد یک دختر هم از مجموع قد پدر و مادرش تقسیم بر دو منهای عدد 6/5 به دست می آید.

البته تمامی محققان بر این باورند که عوامل دیگری مانند سوء تغذیه یا اختلالات عاطفی و برخوردار نبودن از مهر و محبت مادری نیز در کوتاهی قد دخالت دارند. مسائل هورمونی مانند کم کاری تیروئید یا افزایش عملکرد غده فوق کلیه و البته ابتلا به برخی از بیماری ها نیز می توانند باعث کوتاهی قد شوند. کمبود هورمون رشد یکی از شایع ترین علت های کوتاهی قد به شمار می آید.

 اگر مادر در دوران بارداری در معرض مواد شیمیایی قرار گرفته باشد وزن نوزاد به هنگام تولد کمتر از حالت طبیعی خواهد شدو احتمال کوتاهی قد نوزاد هم وجود دارد. به این ترتیب کوتاه بودن قدوکمبود وزن در دوره نوزادی و کودکی هم می تواند باعث کوتاهی قد در سنین بزرگسالی باشد.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)