وبلاگ مامانیوبلاگ مامانی، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 2 روز سن داره

✿♥✿آنچه تازه مادران بايد بدانند✿♥✿

رشد فرزند شما کندتر از کودکان دیگر است؟

1392/11/24 12:48
نویسنده : مامانی
1,852 بازدید
اشتراک گذاری
برترین ها: رشد فرزند شما فرآیند پیچیده ای است که در طول دوران کودکی ادامه می یابد. بدن کودکان دائماً در حال تغییرات فیزیکی است. در طی این روند است که مهارت های حرکتی یا توانایی های جسمانی کودکان پرورش می یابد.

بعضی از این تغییرات "نقاط عطف" رشدی عمده ای هستند، مانند زمانی که کودک یاد می گیرد بنشیند یا راه برود. با گذشت زمان، کودکان انواع مهارت های حرکتی را بدست می آورند از توانایی راه رفتن، دویدن و پریدن گرفته تا بدست گرفتن و استفاده از مداد.

تماشای رشد فرزند تجربه ای بسیار عالی است. ولی توجه کردن به پیشرفت رشدی کودک نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

ولی اغلب اوقات والدین بیهوده نگران نرمال بودن رشد فرزندانشان می شود. واقعیت این است که هرگز دو بچه را پیدا نمی کنید که روند و سرعت رشد آنها یکسان باشد. هر کس سرعت خاص خودش را دارد.

بنابراین وقتی فرزندتان کمی کندتر از کودک دیگری رشد می کند، نباید احساس خطر کنید. ولی اگر هنوز نگران هستید، می توانید با پزشک مشورت کنید.

در زیر به بعضی از نقاط عطف و مراحل رشد حرکتی کودکان اشاره شده است.

مهارت های جسمانی فرزند شما چطور پرورش می یابد

مهارت های جسمانی فرزند شما چگونه پرورش می یابند؟

نقاط عطفی که در زیر به آنها اشاره می شود، فقط میانگین هستند. فرزند شما سرعت رشد خودش را دارد. بنابراین موارد زیر را فقط به عنوان راهنمایی کلی در نظر بگیرید.

سال اول


1 تا 2 ماهگی:


نوزاد وقتی روی شکمش خوابانده می شود، شروع به بالا گرفتن سر و شانه هایش می کند. ولی وقتی روی زمین نشانده می شود، معمولاً سرش رو به جلو می افتد.

2 تا 3 ماهگی:


نوزاد اشیایی که کف دستش گذاشته می شود را می گیرد، وقتی نشانده می شود می تواند سرش را بالا نگه دارد، هرچند که ممکن است سرش خم شود.

4 تا 6 ماهگی:


نوزاد می تواند از حالت دمر به پهلو برود. بعضی از بچه ها ممکن است بتوانند به مدت کوتاه بدون کمک در این حالت باشند.

7 تا 9 ماهگی:


نوزاد یاد می گیرد که در این سن از حالت طاق باز به حالت دمر شود. می تواند چهار دست و پا بخزد و از انگشتانش استفاده بهتری برای گرفتن اشیا نماید.

10 تا 12 ماهگی:


در این سن، نوزاد معمولاً می تواند به مدت طولانی بنشیند، راحت تر حرکت کند، حتی با کمک بزرگترها کمی راه برود، بدون کمک بایستد و مدادی را نگه داشته و با آن خط خطی کند.

مهارت های جسمانی فرزند شما چطور پرورش می یابد



1 تا 2 سال


12 تا 15 ماهگی:


بطور متوسط در این سن کودک یاد می گیرد راه برود و با قدم های نااستوار راه برود. گاهی کودکان زودتر یا دیرتر اولین قدم هایشان را برمی دارند.

کودکان در این سن می توانند اشاره کنند، در اشیا را بردارند و لباسشان را دربیاورند.

مهارت های جسمانی فرزند شما چطور پرورش می یابد

15 تا 24 ماهگی:

تعادل و کنترل کودک در این سن بهبود می یابد. تاتی کردن او استوارتر می شود. کم کم اعتماد به نفس او بیشتر می شود تا بتواند بدود و به عقب راه برود. حتی ممکن است بتواند در این سن توپ بزرگی را شوت کند، خط خطی کند و چند جعبه کوچک را روی هم بچیند.

2 تا 3 سال


کودک در این سن بسیار فعال است. دوست دارد بدود و از هر چیزی بالا برود. یاد می گیرد که با دو پا بپرد و گویی دائماً در حال حرکت است. بعضی از بچه ها می توانند با اسباب بازی رکابی، رکاب بزنند.
مهارت های حرکتی ظریف تر نیز در این سن پیشرفت می کنند. کودک یاد می گیرد اشیا را بچرخاند، مثلاً در اتاق یا در بطری را بچرخاند و باز کند. او بهتر از قبل از انگشتانش استفاده می کند و بهتر آنها را کنترل می کند. بعضی از بچه ها نقاشی های درهم ولی قابل تشخیصی با مداد می کشند.

3 تا 6 سال


مهارت های حرکتی در این سن روانتر می شوند. کودکان معمولاً بجای عبور از نقاط عطف جدید، در مهارت ها استاد می شوند. و هماهنگی بیشتری از خود نشان می دهند.

توانایی های آنها در جهیدن، پرتاب کردن و گرفتن توپ بهتر می شود. آنها یاد می گیرند بپرند و جاخالی بدهند. تا 6 سالگی، تعادل و هماهنگی آنها به اندازه کافی پرورش می یابد که به آنها اجازه یاد گرفتن
اسکیت یا دوچرخه سواری را بدهد.

تمرکز کردن روی اشیای فاصله دور برایشان راحت تر می شود. آنها معمولاً می توانند روی خطی از کتاب تمرکز کنند. آنها یاد می گیرند که شکل های متعدد و تصاویر قابل تشخیصی بکشند و آنها را رنگ کنند.



شما چه کمکی می توانید به آنها بکنید؟


از آنها حمایت کنید و تشویقشان کنید. اعتماد خود به توانایی های او را نشان دهید.

بگذارید با سرعت خاص خودش جلو برود و فشار نیاورید.

بدانید که بعضی از بچه ها نسبت به بچه های دیگر هماهنگی و تعادل بهتری دارند.

از او انتقاد نکنید.

اگر فرزندتان در این سنین بسیاری از کارهایی که معمولاً باید بتواند انجام دهد را انجام نمی دهد یا سرعت عادی او متوقف شده است، با پزشک مشورت کنید.
 
پسندها (1)

نظرات (4)

مامان تسنیم
1 اردیبهشت 93 1:36
سلام واقعا خداقوت .مطالب عالی هستن .امیدوارم وقت کنم همه مطالب رو به موقع بخونم تا مادری مهربون و دانا برای دختر 5 ماهه ام باشم تا کودکی باهوش ومهربون وفعال و اجتماعی داشته باشم. بهتر میشه تا منبع مطالبت رو پایینش ذکر کنی. خوشحال میشم به وبلاگ دخترم هم سر بزنی. موفق باشی با سلام خدمت شما دوست عزیز ، منابع تمامی مطالب ذکر شده است.
مرجان
18 اردیبهشت 93 10:56
سلام دوست عزیز'وبلاگ بسیار جالب و مطالب بسیار مفید و آموزنده ای داری'ممنون و خسته نباشید به خاطر تلاش زیادتون مطالب این وبلاگ کمک بزرگیه واسه ما مادرای تازه کار
زهرا
17 خرداد 93 13:48
خیلی زیبا و دوست داشتنی بود از توصیه هاتون ممنون.
زهرا
17 خرداد 93 13:51
خیلی زیبا و دوست داشتنی بود از توصیه هاتون ممنون خیلی از این وبلاگ خوشم آمد