وبلاگ مامانیوبلاگ مامانی، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 23 روز سن داره

✿♥✿آنچه تازه مادران بايد بدانند✿♥✿

با زبان بازی کودکان را بزرگ کنید!

1390/10/4 10:38
نویسنده : مامانی
1,305 بازدید
اشتراک گذاری
 
با کودکان به زبان‌های گوناگون می‌توان حرف زد: زبان قصه، شعر، متل و... اما بهترین و گویا‌ترین زبانی که همه کودکان در سنین گوناگون و با بهره‌های هوشی متفاوت می‌توانند آن را درک کنند، زبان بازی است.
 



با کودکان به زبان‌های گوناگون می‌توان حرف زد: زبان قصه، شعر، متل و... اما بهترین و گویا‌ترین زبانی که همه کودکان در سنین گوناگون و با بهره‌های هوشی متفاوت می‌توانند آن را درک کنند، زبان بازی است. بازی، جوهر زندگی و پنجره‌ای به دنیای کودک است. در بازی، کودکان استقلال دارند، نظر می‌دهند و مشکلات خویش را حل می‌کنند. بازی، موثر‌ترین و پرمعنا‌ترین راه یادگیری کودکان است. هنگام بازی، کودک فکر می‌کند، برنامه‌ریزی می‌کند، راه‌های تازه‌ای می‌یابد، تجربه می‌کند، پرورش فکری، عاطفی، جسمی و اجتماعی می‌یابد و...  کودک‌تان را به حمام می‌‏برید، تنش را خشک می‌‏کنید و در پایان حوله را روی سرش می‌‏اندازید... چند دقیقه بعد حوله را از روی سرش می‌کشید و... «دالی»... کودک‏تان که خوشش آمده از روی رضایت خنده‏ای می‌‏کند. اصلا مهم نیست چگونه با کودک‌تان دالی موشه بازی می‌‏کنید. به هر حال او از این موضوع خوشش می‌‏آید و شما را تحویل می‌‏گیرد.  بازی وسیله‌ای برای بیان احساسات و کشف روابط و ارضای آن است. کودکان معمولا بين 2 تا 3 سالگی بازی با دیگران را آغاز می‌کنند، اما اگر استعداد ذاتی و علاقه اجتماعی آنان رشد نیافته باشد، با دیگران سازگار نخواهند شد و علاقه‌ای به حفظ روابط اجتماعی و شرکت در بازی کودکان نخواهند داشت. کودک با بازی و همانندسازی و تقلید از رفتارهای بزرگسالان نه تنها رفتارهای اجتماعی را تمرین می‌کند، بلکه فرصتی برای اصلاح و گسترش شیوه‌های رفتاری به خصوص رفتار اجتماعی مي‌يابد. با كمك بازي کودک شهامت ورود به اجتماع را کسب می‌کند و ياد می‌گیرد که چگونه می‌توان در اجتماع زیست و مسئولیت پذیرفت. همچنین روش‌های مختلف مبارزه با مشکلات و پیدا کردن راه‌حل‌‌ همان مشکلات را می‌آموزد.



دالی موشه، راهی برای برقراری ارتباط

کودک شما خوب می‌‏داند که چند لحظه بعد دوباره شما را خواهد دید. حتی در ۳ ماهگی نوزادتان به خوبی آگاه است که شما صورت‌تان را پشت پرده مخفی کرده‏اید. این بهترین راه‌حلی است که نوزادتان حضور و غیاب و جدایی و بازگشت شما را تجربه و حس مي‌کند. از ۳ ماهگی به بعد کودک شما فنون بازی دالی موشه را یاد می‌‏گیرد، ابتدا این مادر است که صورتش را پنهان می‌‏کند و با نمایان کردن مجدد صورتش، کودک باید بخندد. این کار معنی خاصی ندارد؟ این دقیقا همان کاری است که هنگام گفت‌و‌گو انجام می‌‏دهیم. منتظر می‌‏مانیم تا طرف مقابل صحبتش تمام شود، بعد شروع به صحبت می‌‏کنیم. با کمک بازی دالی موشه، کودک شما با قوانین اصلی برقراری ارتباط آشنا می‌‏شود. به این ترتیب در ۴ ماهگی هنگامی که با او صحبت می‌‏کنید در عین حال که صداهایی را ادا می‌‏کند، گاهی سکوت می‌‏کند و به شما فرصت می‌‏دهد تا پاسخ دهید.



دالی موشه، راهی برای بزرگ شدن

برای یک کودک وابسته به پدر و مادر هیچ چیز لذت بخش‏‌تر از پنهان و دور شدن از والدین نیست. او با اجرای این بازی هر وقت بخواهد از چشم مادر ناپدید می‌‏شود. وقتی پنهان می‌‏شود و شما به دروغ نشان می‌‏دهید که او را نمی‌‏بینید و دارید دنبالش می‌‏گردید، این حس را پیدا می‌‏کند که دوستش دارید و از نبودنش ناراحت هستید. در ابتدا کودکت‌ان خود را پشت دستانش پنهان می‌‏کند چون خودش کسی را نمی‌‏بیند، گمان می‌‏کند دیگران هم او را نمی‌‏بینند این وضعیت در 5- 4 سالگی تغییر می‌‏کند و مغز او دست به ساختن سناریوهای پیچیده‏تری می‌‏زند. حالا وقت قایم باشک است!



 راهی برای آماده‌سازی کودک برای جدایی‏‌ها

وقتی شما صورت‌تان را پشت یک دستمال پنهان می‌‏کنید و لحظه‏ای بعد مثل خرگوشی که زیر کلاه شعبده بازان ظاهر می‌‏شود، خود را نشان می‌‏دهید، گمان نمی‌‏کنید که کودک‌تان کمی مضطرب می‌‏شود؟ خیر!

از آنجا كه این مفاهیم در حال بازی برای کودک آشکار می‌‏شود پس، او اعتماد به نفس پیدا می‌‏کند و حتی در غیاب لحظه‏ای شما، احساس امنیت می‌‏کند و در زمان جدایی واقعی، وقتی که او باید از مادر خداحافظی کند و به مهد برود حس امنیت همچنان در او باقی خواهد ماند.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)