وبلاگ مامانیوبلاگ مامانی، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 12 روز سن داره

✿♥✿آنچه تازه مادران بايد بدانند✿♥✿

دنیای رنگی ولی پراشتباه کودکان را به هم بزنید!

1390/10/27 18:54
نویسنده : مامانی
7,923 بازدید
اشتراک گذاری

 

 
حتما براي شما هم پيش آمده كه از يك كوچولو در اطراف‌تان پرسيده باشيد كه درخت، سبزه، آب و آسمان چه‌رنگي است و در جواب رنگ‌‌هاي بنفش، نارنجي و قهو‌ه‌اي را بشنويد. ما به شما مي‌گوييم ‌چگونه رنگ‌ها را به كودكتان آموزش دهيد.
 

 



حتما براي شما هم پيش آمده  كه از يك كوچولو در اطراف‌تان پرسيده باشيد كه درخت، سبزه، آب و آسمان چه‌رنگي است و در جواب رنگ‌‌هاي بنفش، نارنجي و قهو‌ه‌اي را بشنويد. در اين اوقات غصه‌تان مي‌گيرد كه چرا اين كوچولو رنگ‌ها را درست ياد نگرفته است. اگر شما هم نمي‌دانيد ‌چگونه رنگ‌ها را به كودك‌تان آموزش دهيد از اين فرمان‌ها پيروي كنيد. ما به شما مي‌گوييم ‌چگونه رنگ‌ها را به كودكتان آموزش دهيد.


 

يك كتاب نقاشي رنگي بخريد


قدم نخست اين است كه براي كودكتان يك كتاب نقاشي بخريد كه در آن روي آموزش رنگ‌ها به كودك تاكيد شده باشد. شما با اين روش مي‌توانيد هر رنگ را در كتاب به كودك نشان دهيد و از او بخواهيد كه آن را تكرار كند ‌يا اشيايي را كه در كتاب به آن رنگ است رنگ كند. كودكان معمولا از 18 ماهگي مي‌توانند رنگ‌ها را تشخيص دهند‌. شما مي‌توانيد رنگ‌‌هاي آموزش داده شده در كتاب را با وسايل خانه با او تمرين كنيد. مي‌توانيد از او بخواهيد ‌لوازم خانه را كه به رنگ سبز يا آبي است به شما نشان دهد.


 

اسباب‌بازي‌هايي براي كودك‌تان بخريد كه رنگ‌هاي اصلي را با ته‌زمينه روشن داشته باشند


قدم بعدي اين است كه اسباب‌بازي‌هايي براي كودك‌تان بخريد كه رنگ‌‌هاي واضحي داشته باشند؛ مثلا آبي، زرد‌ يا قرمز. اين رنگ‌ها در طول روز بيشترين تشخيص را براي كودك دارند و او مي‌تواند رنگ‌ها را بهتر از هم تشخيص دهد. سراغ گوجه‌اي يا اناري نرويد، يك ماشين كاملا قرمز برايش بخريد. در مراحل ابتدايي شناخت طيف رنگي براي كودك دشوار است، پس به جاي آن سعي كنيد ‌يك رنگ را در واضح‌ترين شكلش به كودكتان آموزش دهيد.


 

به كودك‌تان اجازه دهيد ‌رنگ كند


كار دشواري نيست. راهش اين است كه فرصتي براي رنگ‌بازي در اختيار كودك‌تان بگذاريد. مي‌توانيد يك دفتر نقاشي ‌يك جعبه مداد رنگي يا آبرنگ برايش بخريد ‌يا مي‌توانيد كاغذهايي به ديوارها بچسبانيد تا او بتواند آنها را رنگ كند. ‌اين فرصتي است كه كودك شما پيدا مي‌كند كه با مفاهيم رنگ‌ها به صورت شهودي آشنا شود و بتواند از رنگ‌‌هاي مورد علاقه‌اش استفاده كند.


 

بازي‌‌هاي رنگي ترتيب دهيد


روش ديگر اين است كه با كودك بازي‌‌هاي رنگي ترتيب دهيد. مثلا از او بخواهيد ‌بالش‌ها و كوسن‌‌هاي همرنگ را روي هم قرار ‌داده يا همين كار را با لوگو‌ها انجام دهد. مي‌توانيد يك سالاد رنگي در بشقاب ناهارش بريزيد و از او بخواهيد با خوردن هر يك از تكه‌ها، رنگ هر كدام را هم تو‌ضيح دهد. در مهد كودك مي‌توان براي تشخيص رنگ‌ها بين كودكان مسابقه گذاشت و در اين فرصت رنگ‌ها را به آنها آموزش داد.


 

با كودك‌تان درباره رنگ‌ها در زندگي روزمره صحبت كنيد


كار سختي نيست. در طول روز نقش رنگ‌ها در زندگي ما بسيار زياد است. مثلا از كوچولوي‌تان بپرسيد ‌بلوز قرمزش را دوست دارد بپوشد ‌يا آبي را يا بپرسيد چراغ راهنمايي الان چه رنگي است ‌يا بپرسيد جوراب مامان ‌يا توپ خودش چه رنگي است. اينها همه فرصتي مخصوص تمرين تشخيص رنگ‌ها براي كودك شما است و او ياد مي‌گيرد ‌در خيابان به رنگ‌هاي پيرامونش توجه بيشتري داشته باشد.


 

در خيابان رنگ‌ها را با كودكتان تمرين كنيد


وقتي كودكتان را به پارك مي‌بريد، همراه او به خريد مي‌رويد ‌يا او را به بانك مي‌بريد، رنگ‌‌هاي اطراف را از او بپرسيد. مثلا بپرسيد ‌رنگ سيب‌‌هاي ميوه‌فروشي چه رنگي است يا پول‌ها چه رنگي است ‌يا رنگ وسايل بازي پارك چه رنگي است. كودك ياد مي‌گيرد به‌ به‌رنگ‌‌هاي اطراف خودش توجه كند و پس از اين مرحله مي‌توانيد به او آموزش دهيد كه هر يك از رنگ‌ها در خيابان و جامعه چه معنايي دارند، مثلا رنگ قرمز نشانه خطر است. آموزش اين مرحله را به سنين بالاتر موكول كنيد، سنيني كه كودك به رنگ‌ها اشراف كامل دارد و مي‌تواند كاربرد رنگ‌ها در جامعه و علايم را درك كند.


 

برايش جايزه‌‌هاي رنگي بخريد


آخرين راه براي آموزش رنگ‌ها به كودك اين است كه به مناسبت‌‌هاي گوناگون براي كودك‌تان جايزه‌‌هاي رنگي بخريد. آبرنگ، مداد رنگي، مداد شمعي، سنتور‌هاي رنگي، لوگو، خانه‌سازي‌‌هاي رنگي و پازل‌‌هاي رنگي همه و همه، به كودك شما كمك مي‌كند ‌با مفاهيم رنگ‌ها آشناتر شود و ذوق و شوق ياد گرفتن آنها را پيدا كند.

اختصاصی مجله اینترنتی برترین ها Bartarinha.ir

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

هوادار سایت شما
11 شهریور 93 11:15
من کیانا هستم و از سایت شما بسیار لذت بردم ممنون اخه من خواهرم هر کاریشکنم رنگ های سبز و ابی را یاد نمی گیرد ولی حالا از راهنمایی های شما استفاده میکنم ببینم چه میشود بازم ممنون