وبلاگ مامانیوبلاگ مامانی، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 23 روز سن داره

✿♥✿آنچه تازه مادران بايد بدانند✿♥✿

زبون من سرت ميشه؟!

1391/9/1 10:30
نویسنده : مامانی
971 بازدید
اشتراک گذاری

اختصاصي شهرزاد:


 

به حرف‌هاي او گوش دهيد!

نق‌نق‌هاي نوزادتان را سرسري نگيريد! او قصد دارد با زبان بي‌زباني به شما بفهماند كه مشكل يا خواسته‌اي دارد. اگر شما متوجه نمي‌شويد، اين ديگر مشكل خودتان است. بهتر است كمي هوش و حواس‌تان را جمع كنيد و گريه‌هاي با سر و صداي اين كوچولوهاي كم‌توقع را جدي بگيريد. شايد تا امروز خبر نداشتيد اما حالا كه مشغول مطالعه اين مطلب هستيد بهتر است بدانيد كه گريه بچه‌ها در واقع به نوعي زبان آن‌هاست؛ زبان گفتاري‌شان كه شايد براي ديگران قابل فهم نباشد، اما اين موجودات معصوم راه ديگري براي بيان خواسته‌هاي‌شان پيدا نمي‌كنند. تحقيقات مختلفي كه روي بيش از هزار نوزاد صفر تا 3 ماهه انجام شده، نشان مي‌دهد اين بچه‌ها اگر چه از فرهنگ‌ها و ملل مختلف هستند اما يك زبان مشترك دارند كه 5 نكته مهم در اين زبان نهفته. اين 5 نكته همان كليدواژه‌هايي است كه بچه‌ها در سرتاسر دنيا براي نشان دادن مشكل يا خواسته‌شان آن‌ها را بيان مي‌كنند. وقتي بچه‌اي در استراليا گرسنه است درست همان واژه‌اي را به كار مي‌برد كه نوزاد كوچك شما استفاده مي‌كند! واژه‌هايي كه شايد گاهي نامفهوم ادا شوند اما كافي است كمي گوش‌تان با اين واژه‌ها آشنا شود تا متوجه شويد نوزادتان دقيقا به چه دليل گريه مي‌كند. شك نكنيد كه منظور او از اين جيغ و فريادي كه با گريه بر سر شما مي‌كشد اذيت و آزار شما نيست. او يك چيزي مي‌خواهد يا يك مشكلي دارد!‌

  1.  نِه (Neh): گرسنمه!

او گريه را با اين واژه آغاز مي‌كند. مرتب پشت سر هم تكرار مي‌كند و شما را كلافه مي‌كند. اما اين را بدانيد كه نِه (Neh) يعني اين‌كه من گرسنه هستم. يكي از واكنش‌هاي قوي بچه‌ها در ابتداي تولد حرف «ن» است كه تركيب آن با گريه حين گرسنگي بچه‌ها به اين واژه تبديل مي‌شود. وقتي اين واژه را شنيديد سريع او را سير كنيد.

  1. اِووه(Owh): خوابم مياد!

نوزادتان خسته است و براي اعلام خستگي‌اش اين حروف را كنار هم مي‌گذارد. پايه بيان اين حرف از خميازه كشيدن مي‌آيد. بنابراين اين واژه تلفيقي است از خميازه و گريه. اولين اِووه، Owh كه از دهان نوزادتان درمي‌آيد قاعدتا بايد كشيده باشد. وقتي اين صدا را مي‌شنويد بهتر است كمك كنيد تا نوزاد زودتر بخوابد. البته علائم ديگري هم براي اين‌كه متوجه شويد نوزادتان خواب‌آلود است، وجود دارد. مثلا همان خميازه كشيدن يا ماليدن چشم‌ها.

  1. هِه(Heh): ناراحتم!

وقتي اين صداها همراه گريه از دهان نوزادتان درمي‌آيد او فقط مي‌خواهد يك چيز به شما بگويد: «من احساس ناراحتي مي‌كنم.» اين نوع از صدا با صدايي كه هنگام گرسنگي بچه از خود درمي‌آورد متفاوت است چرا كه در موقع ناراحتي حرف «ه» (H) ابتدايي خيلي محكم و غليظ ادا مي‌شود! وقتي چنين صداهايي را از نوزادتان مي‌شنويد بايد دليل ناراحتي‌شان را پيدا كنيد. او يا نياز دارد پوشكش عوض شود يا اين‌كه در حالت جديدي قرار بگيرد مثلا اگر به پشت خوابيده حالتش را تغيير بدهيد و او را روي شكم بگذاريد.

  1. اِير (Eair): دلم درد مي‌كند!

وقتي درد ناشي از هوا در شكم نوزاد كوچك شما مي‌پيچد او معمولا پاهايش را به سمت سينه‌اش جمع مي‌كند و صداي اِير (Eair) را همراه گريه از خودش درمي‌آورد. در چنين شرايطي گاهي نوزاد را به شكم روي پاهاي‌تان مي‌گذاريد و پشت او را آرام‌آرام مالش مي‌دهيد يا اين‌كه او را باز هم به شكم روي دست‌تان مي‌گذاريد و با دست ديگر از سر او محافظت مي‌كنيد و مي‌گذاريد پاهايش آزاد باشد و به پايين بيفتد (در همين رابطه حتما مواظب باشيد كه سر بچه در شرايط امني قرار داشته باشد.) يادتان باشد در چنين شرايطي كه هواي معده، نوزاد را اذيت مي‌كند شربت‌هاي مخصوص اين مشكل معمولا براي نوزادان دختر جوابگو نيست.

  1. اِه(Eh): مي‌خوام آروغ بزنم!

در اين قسمت ‌خواهيد دانست كه نوزاد شما زماني كه بايد آروغ بزند و به كمك‌تان نياز دارد اين صداها را همراه گريه از خود درمي‌آورد: اِه (Eh). اين نوع از گريه كوتاه است و صداهايي كه ذكر شد مرتب و بي‌وقفه در آن تكرار مي‌شود: eh، eh، eh. وقتي چنين گريه‌اي را همراه با صداي ويژه‌اش مي‌شنويد نوزادتان را آرام بغل كنيد، سر او را روي سينه‌تان بگذاريد، با يك دست حتما سرش را نگه داريد و با دست ديگر آرام‌آرام به پشتش بزنيد.

نكته‌هايي كه بايد بدانيد

  1. تشخيص نوع گريه نوزاد شما و صداهايي كه همراه آن است در ابتداي گريه بسيار راحت‌تر از زماني است كه گريه او شدت مي‌گيرد و در نهايت به جيغ و فرياد تبديل مي‌شود! سعي كنيد در همان ابتدا با دقت به صداي گريه‌اش گوش دهيد و قبل از اين‌كه تشخيص آن مشكل شود، تصميم بگيريد چه بايد كرد.
  2. در مقابل حروف برجسته واكنش نشان دهيد. منظور اين است كه اگر در طول گريه نوزادتان، يك حرف يا يك واژه را بيش از بقيه مي‌شنويد روي آن تمركز كنيد و توجه اصلي‌تان را به آن صداي خاص بدهيد.
  3. اگر نمي‌توانيد متوجه نوع گريه نوزادتان بشويد شكل و حالت او را عوض كنيد. مثلا او را از روي زمين برداريد و روي زانوهاي‌تان بگذاريد يا بغلش كنيد و به صدايش گوش بدهيد.
  4. در بچه‌ها اين امر طبيعي است كه بعضي صداها و واژه‌هاي مخصوص به خودشان بيشتر از بقيه صداها و كلمات ديگر تكرار شود. پس نگران نشويد اگر نوزاد شما خيلي به ندرت از صداي خاص يا واژه خاصي براي بيان خواسته‌اش استفاده مي‌كند.
  5. به حروف مشخص در دو صدا و كلمه گوش بدهيد. مثلا به ن يا N در نِه يا Neh.
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)