وبلاگ مامانیوبلاگ مامانی، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 20 روز سن داره

✿♥✿آنچه تازه مادران بايد بدانند✿♥✿

مي خواهم با هوش تر باشم

1390/9/5 12:09
نویسنده : مامانی
3,292 بازدید
اشتراک گذاری


 

در قسمت اول راهکارهاي روزمره که با تغيير عوامل محيطي مي تواند به شما در افزايش بهره هوشي اکتسابي کمک کند را معرفي کرديم. در ادامه روشهاي افزايش هوشي از دوران نوزادي تا کودکي را شرح خواهيم داد.

براي افزايش هوش کودکان چه کنيم؟
 

معمولا پدران و مادران فرزند کوچک خود را زيباترين، با مزه ترين و با هوش ترين بچه روي زمين مي دانند! و هميشه از هوش او پيش دوست و آشنا تعريف مي کنند. آنها هر چه مي توانند براي راحتي و سلامت فرزندان شان انجام مي دهند و براي آن آرزوهاي بزرگ دارند که يکي از آنها با هوش تر شدن هر چه بيشتر اوست. جدا از عوامل ژنتيک که تغييرناپذيرند، شما به عنوان پدرومادر هم مي توانيد با رعايت نکات و انجام کارهايي هوش کودک تان را افزايش دهيد.

افزايش هوش در دوران نوزادي
 

شايد از اين عنوان تعجب کنيد و با خودتان بگوييد که مگر مي شود هوش يک نوزاد را هم افزايش داد؟ بله امکان دارد و يکي از ساده ترين روش هاي آن تغذيه نوزاد با شير مادر است. مطالعات نشان داده که اين کار تأثير قابل ملاحظه اي در افزايش هوش نوزاد دارد. ولي راه هاي ديگري هم براي افزايش هوش نوزاد شما هست . حساس ترين دوران براي رشد هوش يک نوزاد، ماه هاي آخر نوزادي يعني بين 8 تا 18 ماهگي است. در اين دوران مغز او مي آموزد که چطور محرک ها را دريافت و آنها را طبقه بندي کند. پديد آوردن و افزايش فرصت هايي براي اين کار باعث مي شود که ارتباطات مغزي زيادتري در مغز او شکل بگيرد و همين هوش او را بالا مي برد. والدين بايد درباره محيط اطراف نوزاد با او صحبت کنند و اجازه دهند او خودش محيط اطرافش را کشف کند. راه ديگر اين است که وقتي او در حين رشد يا شناسايي محيط اطرافش موفقيت به دست مي آورد، او را تشويق کنيد و برايش دست بزنيد يا بخنديد. اين کار نه تنها او را تشويق، بلکه به او کمک مي کند . بين مراکز مربوط به منطق در مغز و مناطق مربوط به احساس، ارتباط هاي عصبي برقرار کند. فراهم کردن محيطي که در آن تعاملات اجتماعلي معنادار در جريان باشد هم براي رشد بهره هوشي نوزاد مفيد است.

افزايش هوش در اوايل کودکي
 

کتاب خواندن براي کودکان زير سن دبستان و بعد از آن باعث مي شود که مهارت زباني او ارتقا پيدا کرده تمرکز او بهبود يابد. هر دوي اينها بر ميزان بهره هوشي کودک تأثير مي گذارد . همچنين اگر کودک در محيطي رشد کند که صداي موسيقي در آن شنيده شود، ميزان بهره هوشي او در سال هاي پيش از دبستان بالا مي رود. در اينجا به نمايش فيلم هيچ نياز نيست، فقط اگر در محيطي که کودک در آن بازي مي کند موسيقي ملايمي شنيده شود، کافي است. همچنين اگر براي کودک تان اسباب ساده موسيقي مانند طبل تهيه کنيد هم به رشد IQ او کمک کرده ايد.

افزايش هوش کودک در اواخر کودکي و بعد از آن
 

با وجودي که افزايش هوش کودکان در سال هاي اوايل کودکي راحت تر و موثرتر است، ولي همواره جاي رشد وجود دارد. يک روش براي رسيدن به اين هدف در سال هاي پايان کودکي اين است که براي او تمرينات و سوالات هوش تهيه کنيد. مسائل هوش رياضي، بازي با کلمات و بازي با شطرنج يا تست هاي حافظه از اين نمونه هستند. فعاليت فيزيکي يکي ديگر از روش هاي افزايش بهره هوشي در هر سن است . حرکات فيزيکي باعث افزايش جريان خون در مغز مي شود که اکسيژن بيشتري را به مغز مي رساند. همچنين اگر به غذاهاي تان کمتر افزودني اضافه کنيد، به افزايش هوش کودک تان کمک کرده ايد. تغيير رژيم غذايي مي تواند در افزايش بهر هوشي کودک موثر باشد.
به غير از اين روش ها ، راه هاي ساده تري هم براي افزايش بهره هوشي کودک وجود دارند که تعدادي از آنها را در زير مي خوانيد:
کاري کنيد کودک تان شب ها زودتر و سر ساعت 9 بخوابد . کودکان نياز دارند که حداقل 10 ساعت بدون وقفه بخوابند و ثابت شده که با خواب منقطع و نامنظم کيفيت عملکرد مغز کاهش مي يابد.
هرگز به فرزندتان فشار نياوريد! چون ممکن است نتيجه عکس بدهد. از کودک تان انتظارات معقول داشته باشيد و هرگز براي نتيجه گرفتن عجله نکنيد. نبايد از او بخواهيد که مثل يک نابغه رفتار کند و نتيجه بگيرد.
هر روز با کودک خردسال تان حرف بزنيد و برايش آواز و شعر بخوانيد و به او محبت کنيد.
کودک تان را دوست بداريد و براي کارهاي مثبتش از او تعريف کنيد.
وقتي کودک به تماس جسمي شما نياز دارد، نوازشش کنيد تا به او آرامش و اطمينان خاطر دهيد.
بهتر است پيش از 30 سالگي صاحب فرزند شويد، چرا که والدين جوان تر انرژي و توان جسمي بيشتري دارند و مي توانند براي فرزندشان بيشتر و بهتر وقت بگذارند.
اسباب بازي هايي برايشان بخريد که قدرت خلاقيت و ابتکار آنها را افزايش دهد و مهارت هاي فيزيکي آنها را نيز بهبود بخشد.
در دوران بارداري ماهي زياد بخوريد. ماهي حاوي اسيدهاي چرب امگا 3 است که ثابت شده به رشد اوليه سلول هاي مغزي کمک مي کند. همچنين مقادير زيادي ميوه و سبزي بخوريد. دانه سويا نيز براي رشد سلول هاي مغزي مفيد است. در زمان بارداري تا جاي ممکن از خوردن زياد کربوهيدرات پرهيز کنيد.
هرگز سيگار نکشيد و الکل ننوشيد؛ زيرا اثرات منفي جبران ناپذيري بر نوزاد شما خواهد گذاشت.
وقتي باردار هستيد نوشيدني هاي حاوي کافئين را کمتر بنوشيد.همچنين ميزان مصرف مواد قندي خود را هم کنترل کنيد.
تا جايي که مي توانيد به نوزادتان شير دهيد تا هم او را در برابر بيماري ها ايمن سازي کنيد و هم به رشد سلول هاي مغزي او کمک نماييد.
پيش از خواب براي کودک تان لالايي و قصه بخوانيد. ثابت شده که اين کار به رشد مغز او کمک و پيوند عاطفي بين شما و کودک تان را نيز تقويت مي کند.
وقتي براي کودک تان اسباب بازي مي خريد، دقت کنيد که حاوي سرب يا ترکيبات سرب نباشد؛ چرا که براي مغز کودک بسيار خطرناک است. دقت کنيد جنس اسباب بازي از مواد سمي نباشد.
او را تشويق کنيد مقادير زيادي ميوه و سبزي و غذاهاي حاوي پروتئين و کربوهيدرات هاي مفيد بخورد. غذاهاي کامل و مغذي به او بدهيد. که حاوي تخم مرغ، ماهي، سبزيجات، روغن هاي خوب و مکمل هاي تجويز شده توسط متخصص باشد.
نوشيدن نوشيدني هاي کافئين دار را براي کودک تان محدود کنيد. در عوض به او آبميوه هاي طبيعي بدهيد.
اگر مي توانيد به او موسيقي آموزش دهيد. موسيقي براي افزايش بهره هوشي کودک بسيار مفيد است. گوش دادن به موسيقي موتزارت و بتهوون هم به بالا رفتن ميزان بهره هوشي او کمک مي کند.
تماشاي تلويزيون را کنترل کنيد. تماشاي زياد تلويزيون حواس کودک را از فعاليت هالي مفيد و آموزشي پرت مي کند.
بهره هوشي بالا عامل مهمي در پيشرفت فردي و اجتماعي ماست، ولي آنچه اين روزها مهم تر است، هنر برقراري ارتباطات سازنده، تعامل اجتماعي موثر، همدلي با ديگران، داشتن روحيه کار تيمي، اعتماد به نفس، خوش بيني ، دوست داشتن خويش و عواملي از اين دست است که مشخص مي کند ما در زندگي موفق خواهيم شد يا نه. اين مهارت ها و مانند آنها را هوش هيجاني آي.کيو مي نامند. در واقع ما با توان ذهني و بهره هوشي مان - که بخشي از آن خدادادي و بخشي ديگر اکتسابي است- تصميم مي گيريم، ولي آنچه پيش بيني مي کند ما در اجراي اين تصميمات موفق مي شويم يا خير، مهارت هاي هوش هيجاني يا همان EQ است. شايد خيلي از ما از خودمان پرسيده باشيم چرا شاگرد اول کلاس در کسب و کارش موفق نيست و چرا کسي که همه مي دانستند IQ پاييني دارد، يکي از ثروتمندترين تاجراني است که مي شناسيم. جواب اين سوالات را EQ به ما مي دهد. در هر حال پرورش هر دو نوع اين هوش ها آينده اي روشن را براي فرزندان مان تضمين مي کند. پس بايد در کنار تلاش براي افزايش توان حل مسائل رياضي و علوم و برنده شدن فرزندمان در مسابقات و المپيادها، دقت کنيم و ببينيم او چند دوست دارد، مي تواند در جمع حرفش را بزند يا مي خواهد به دوستش در رياضي کمک کند يا خير.
منبع: نشريه دنياي سلامت 54
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)