وبلاگ مامانیوبلاگ مامانی، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 24 روز سن داره

✿♥✿آنچه تازه مادران بايد بدانند✿♥✿

بدخلقی صبحگاهی کودکان

1390/9/5 12:07
نویسنده : مامانی
1,261 بازدید
اشتراک گذاری
 

"بیدار شدی عزیزم؟"، " ببین خورشید خانم چه خوشگل شده اومده بیرون!"

مادر ها هر روز صبح با لبخندی زیبا صبح به خیر خود را به کودک شان تقدیم می کنند اما آیا کودکان هم به همین شکل جواب می دهند؟ بعضی از روزها کودک از لحظه ای که چشمان خود را باز می کند شروع به غر زدن، گریه و کج خلقی می کند. البته تا جایی که رفتار توهین آمیز و دائمی نشده باشد، اشکالی ندارد. اما اگر این کار همیشه و هر روزه کودک شما است، کمی نگران کننده است و باید با یک مشاور کودک مطرح شود.

ولی بهتر است به شما بگویم که چه کار هایی را نباید بکنید تا روان کودک شما سالم پرورش یابد.

از به کار بردن جملاتی مثل " خسته م کردی "، " چقدر غر می زنی"، " باز صبح شد، اه بسه دیگه" جدا خودداری کنید.

همین طور به هیچ وجه کودک خود را نترسانید و او را تهدید نکنید که " اگر بازم از این کارا بکنی به بابات می گم از خونه بندازتت بیرون یا اینکه "می رم مامانه فلان دوسستت می شم".

در این صورت زمانی که شما رفتاری غیر منطقی ارائه می دهید، و بعد آن را انجام نمی دهید، کودک صحبت ها و حرف های شما را صرفا تهدید می داند و دیگر نمی توانید این افکار را از ذهن او پاک کنید.

به جای سرزنش کردن کودک بهتر است با او صحبت کنید و علت کارش را از او بپرسید. سعی کنید در صحبت کردن با فرزندتان او را " تو" خطاب نکنید. و در صحبت هایتان از ضمیر " من " استفاده کنید. به طور مثال به او نگویید " بس کن دیگه، خسته م کردی" بلکه بهترین لفظ این خواهد بود که به او بگویید: " عزیزم من این کار تورو دوست ندارم. با این کارت تمام انرژی منوازم می گیری. "

می توانید زمانی که کودک با کج خلقی از خواب بیدار شده او را بغل کنید و به حالتی مادرانه در حال بغل کردن کمی او را فشار دهید و به او بگویید که با این کار تمام کج خلقی های تو هم از بدنت خارج می شه.

اما یک روش مناسب که بیشتر روانشناسان کودک آن را به عنوان راهکار ارائه می دهند، این است که با هماهنگی با دیگر اعضای خانواده در زمانی که همه با هم هستید به مدت کوتاه 5 دقیقه را زمان "غر زدن" نام گزاری کنید و در این مدت همگی شروع به غر زدن کنید و به این ترتیب کودک شما نیز تخلیه شده و بعد از همان مدت زمان معین غر زدن را قطع کنید.

اگر کودک شما باز هم به غر زدن ادامه داد بهتر است به او بگویید تا زمانی که غر زدنش تمام نشده در اتاقش بماند و هنگامی که غر زدنش تمام شد پیش بقیه باز گردد و به او تاکید کنید که جمع از بودن با او لذت می برد.

اگر کودک شما زیاد اهل غر زدن نیست و گه گاهی این کار را انجام می دهد بهترین کار برای رفع این حالت در کودکتان، نادیده گرفتن این کار او پیشنهاد می شود.

فقط به یاد داشته باشید که از زمانی که کودک شما متولد می شود، روان او در حال شکل گیری است و هر اشتباهی می تواند در آینده او تاثیر گزار باشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

صوفی مامان رادمهر
1 آذر 90 12:40
مرسی از این همه اطلاعات خوب و مفید... من مشتری ثابتم