وبلاگ مامانیوبلاگ مامانی، تا این لحظه: 12 سال و 10 ماه و 30 روز سن داره

✿♥✿آنچه تازه مادران بايد بدانند✿♥✿

9 دارویی که نباید به کودکان بدهید

1390/9/5 12:10
نویسنده : مامانی
20,078 بازدید
اشتراک گذاری

 

بچه ها بیشتر از بزرگسالان در معرض عوارض ناخواسته و جانبی داروها هستند؛ از اینرو دادن داروهای بدون نسخه هرچند از نوع گیاهی به کودکان کار خطرناکی است.

توجه: زیر شش ماهگی برای دادن هر چیزی غیر از شیر مادر (حتی آب) به کودک با پزشک مشورت کنید و در صورتی که پزشک دارو تجویز کند مقدار داروی تجویزی را به دقت اندازه گیری کنید و بعد به او بدهید.

آسپرین

هیچگاه به کودک خود آسپرین یا داروهایی حاوی آسپرین ندهید. آسپرین میتواند کودک را در برابر «سندروم رِی » که یک بیماری کمیاب ولی کُشنده است، آسیبپذیر کند. هیچ گاه فرض نکنید داروهای مخصوص کودکان که در داروخانه ها به فروش م یرسند فاقد آسپرین هستند. بعضی وقتها در داروها به جای نام آسپرین از نامهای شیمیایی سالیسیلات یا استیل سالیسیلیک اسید استفاده می شود؛ از ای نرو برچسب داروها را به دقت بخوانید و از پزشک داروساز نیز موضوع را سوال کنید تا مطمئن شوید دارو فاقد آسپرین است. برای تب و سایر ناراحت یها میتوانید استامینوفن یا ایبوپروفن را بر حسب تجویز پزشک به کودک بدهید.

داروهای بدون نسخه ) )OTC

آکادمی پزشکی اطفال آمریکا (AAP) توصیه میکند هرگز بدون تجویز پزشک، داروهای سرماخوردگی بدون نسخه را به کودکان خود ندهید. مطالعات نشان م یدهند که این داروها هیچ کمکی به بهبود کودک نم یکند و در عین حال ممکن است برای او مضر باشد، به ویژه اگر کودک دوز مناسب دارو را دریافت نکند. علاوه بر عوارض جانبی مانند خوا بآلودگی، علایم گوارشی، جوش یا کهیر، کودک ممکن است دچار عوارض خطرناکی از جمله تپش قلب، تشنج و حتی مرگ شود.

سالانه هفت هزار کودک زیر یازده سال در اورژان سهای ایالات متحده فقط به دلیل دریافت داروهای سرماخوردگی بدون تجویز پزشک، بستری میشوند. اگر کودک شما دچار سرماخوردگی شده است برایش از یک مرطوب کننده هوا یا سایر درمانهای بی خطر خانگی مانند مایعات گرم فراوان در کنار داروی تجویزی پزشک استفاده کنید.

 

داروهای ضدتهوع

بدون تجویز پزشک از هیچ داروی ضدتهوعی برای کودک استفاده نکنید. بسیاری از استفراغهای کودک در کوتاه مدت به خودی خود خوب میشوند و بچه ها به خوبی و بدون دارو از پس آن برمی آیند.(البته اگر کودک تهوع دارد و تکرار استفراغ آن نگران کننده است، برای جلوگیری از ک مآبی بدن، او را به سرعت نزد پزشک ببرید).

داروهای بزرگسالان

دادن قسمتی از داروهای مخصوص بزرگسالان به کودکان(مثلا نصف کردن قرص سرماخوردگی بزرگسالان) برای کودکان کار خطرناکی است. اگر روی برچسب دارو هیچ توضیحی درباره دوز مصرفی دارو برای کودکان داده نشده به هیچ عنوان آن را برای کودکان مصرف نکنید. حتی دارویی که برای یک کودک در موارد مشابه تجویز شده را نیز نباید به کودک دیگر داد. پس دارو را فقط به کودکتان برای همین مورد بیماری بدهید و وقتی علایم مشابه را در کودک خود دیدید از داروهای قبلی، خودسرانه استفاده نکنید.

داروهای تاریخ گذشته

همه داروها روزی تاریخ مصرفشان  فرام یرسد. حتی ممکن است قبل از انقضاء مصرف به دلیل نگه داری بد (دما، نور و رطوبت نامناسب( دارو دچار تغییر رنگ یا تغییر حالت شود )اگرچه ممکن است فساد دارو لزوما با تغییر رنگ، مزه، طعم، بو و... همراه نباشد).

بعد از انقضای تاریخ مصرف، داروها ممکن است موثر نباشند و حتی مضر باشند. این داروهای تاریخ گذشته را حتی به داخل دستشویی نیندازید (چون ممکن است منابع آب شهری را آلوده کنند) و به توصیه های کارشناسان در خصوص نحوه دفع صحیح آنها دقت کنید.

استامینوفن اضافی

برخی از داروها حاوی استامینوفن هستند تا تحمل درد و تب را آسان کنند؛ از ای نرو دقت کنید تا به کودک خود دوز اضافی استامینوفن ندهید. اگر در خصوص وجود استامینوفن در یک دارو مطمئن نیستید تا پزشک تایید نکرده است، از دادن آن دارو و یا استامینوفن یا ایبوپروفن به کودک خودداری کنید.

قرصهای جویدنی

قر صهای جویدنی خطر خفگی را برای کودک به همراه دارند، اگر کودک شما مواد غذایی جامد میخورد و میخواهید به او قرص جویدنی بدهید، ابتدا قرص را خرد کنید  و داخل یک قاشق غذای نرم مانند ماست بریزید(البته باید مطمئن شوید که کودک آن قاشق را به طور کامل میخورد تا دوز دارو برایش کامل شود)

داروهای گیاهی به خصوص داروهای چینی و داروهای حاوی افِدرا و افِدرین

هرگز به کودک خود داروهای گیاهی مانند ماهوآنگ که با نامهای افدرا و افدرین نیز شناخته میشود، ندهید و همیشه قبل از اینکه پزشک دارویی را تجویز کند حتما او را از داروهای گیاهی که به کودکتان میدهید، مطلع کنید.

بسیاری از داروهای گیاهی ضرر ندارند ولی فقط به صِرف اینکه دارویی گیاهی است نمی توان آن را برای کودک تجویز کرد، ضمن اینکه دوز مصرفی آن هم مهم است. داروهای گیاهی میتوانند سبب واکن شهای حساسیتی، آسیب کبدی و فشار خون شوند و حتی در برخی موارد ترکیب نامناسب چند داروی گیاهی میتواند سبب مرگ شود. پس همیشه از دیدن عبارت داروی گیاهی بر روی یک بسته بندی خوشحال نشوید.

داروهای تجویز شده برای افراد یا بیماران دیگر

این داروها ضمن اینکه میتوانند بیاثر باشند گاهی تهدیدی جدی برای سلامت کودک محسوب میشوند. به کودکان فقط دارویی را بدهید که پزشک برای بیماری کنونی و  متناسب با سن و وزنش تجویز کرده است.

 

منبع : هفته نامه غدا

 
پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (1)

مامان پارسا جون
22 آبان 90 11:32
خیلی عالی بود مرسی