وبلاگ مامانیوبلاگ مامانی، تا این لحظه: 12 سال و 11 ماه و 21 روز سن داره

✿♥✿آنچه تازه مادران بايد بدانند✿♥✿

شب ادراري كودكان را مسخره نكنيد

1391/7/3 18:05
نویسنده : مامانی
1,423 بازدید
اشتراک گذاری

يك روانشناس گفت: برخوردهاي تند والدين در خصوص شب ادراري فرزندان مي‌تواند اثر سويي بر روي كودك داشته باشد و به او استرس وارد كند.

 

ليلا جباري اظهاركرد: حدود 20 درصد شب ادراري كودكان مربوط به مسائل عاطفي و تنش‌هاي روحي است.

 

اين روانشناس افزود: گاهي كودكان براي اينكه مورد توجه قرار گيرند، عمدا شب ادراري را مرتكب مي شوند. اين امر در برخي موارد به دليل تولد بچه جديد است و كم شدن توجه والدين به كودك موجب مي‌شود كودك اين عمل را براي جلب توجه والدين خود انجام دهد.

 

وي با تاكيد بر اين‌كه والدين نبايد در رابطه با شب ادراري كودك برخورد سويي داشته باشند، عنوان كرد: كودك به قدر كافي از مسئله شب ادراري خود احساس شرمندگي مي‌كند و بازخوردهاي تند والدين مي تواند اثر سويي بر روي كودك داشته باشد و به او استرس وارد كند.

 

جباري افزود: ايجاد استرس در كودك موجب مي‌شود تا كودك بيشتر مرتكب شب ادراري شود، بنابراين لازم است تا حدودي نسبت به شب ادراري كودك اظهار بي توجهي كرد و از شرمنده كردن كودك پيش ديگران جدا خودداري شود.

 

وي گفت: اگر شب ادراري اتفاق افتاد بايد سعي شود كودك از طرف اطرافيان مسخره نشود و بيشتر به او اهميت داده شده و نسبت به درمان هرچه سريعتر او اقدام شود.

 

اين روانشناس با اشاره به اينكه شب ادراري، اعتماد به نفس كودك را پايين مي‌آورد، گفت: بايد در شناسايي و رفع عوامل موثر بر شب ادراري كودكان همچون وجود مشاجره و دعوا در خانواده و يا نبود محيط آرام درون خانواده كوشيد و نسبت به رفع اين مشكلات اقدام كرد.

 

جباري بيان كرد: روند قطع شب ادراري پيشرفتي طبيعي دارد، به گونه‌اي كه طبق آمار، 75 درصد از كودكان چهارساله و 85 درصد از كودكان پنج ساله رختخواب خود را خيس نمي‌كنند و اگر اين كار انجام شود معمولا به صورت اتفاقي و بدون تكرار است.

 

وي، اولين اقدام را در حل مشكل شب ادراري كودكان، رفتن به نزد پزشك متخصص دانست و گفت: در ابتدا كودك را بايد از نظر پزشكي و جسمي ارزيابي كرد، زيرا ممكن است ريشه شب ادراري كودك جسماني باشد.

 

جباري ادامه داد: بعد از بررسي جسماني كودك و مشكل نداشتن در اين زمينه، مي‌توان علت‌هاي روحي را بررسي كرد.

منبع: ايسنا

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)